Pengasas buku Haynes Manual meninggal dunia

Pengasas buku Haynes Manual meninggal dunia

Rata-rata peminat-peminat kereta yang suka melakukan pembaikkan secara sendiri atau DIY tentu tahu akan siri buku manual Haynes Manual kan? Berita buruk, pengasasnya iaitu John Harold Haynes telahpun meninggal dunia 8 Februari lalu.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Haynes Manual sendiri, John menghembuskan nafas terakhir dengan tenang dikelilingi ahli keluarganya Jumaat lalu, pada umur 80 tahun setelah jatuh sakit baru-baru ini.

John Harold Haynes dilahirkan pada 25 Mac 1938 di Ceylon (Sri Lanka) ketika ayahnya, Harold Haynes bertugas sebagai pengurus ladang teh di sana. Beliau mula minat terhadap dunia automotif sejak dari kecil, dan sangat suka untuk bersiar-siar dengan Morris 8 milik ayahnya. Dia kemudiannya berpindah ke UK bersama abangnya David ketika berumur 12 tahun.

Haynes kemudian memulakan projek pertamanya iaitu mengubahsuai sebuah Austin 7 menjadi model lebih sporty dan lebih ringan Austin 7 Special, dan selepas itu mendokumentasikan projek tersebut. Dokumen berkenaan dijilidkan dengan tajuk “Building A 750 Special” dan dicetak sebanyak 250 naskah, kesemuanya habis dijual dalam masa hanya 10 hari.

Selepas habis zaman persekolahan, John memilih untuk berkhidmat dalam Tentera Udara DiRaja (RAF) sebagai melengkapkan program Khidmat Negara pada ketika itu. Dalam RAF, John mula berjumpa dengan lebih ramai kawan yang berminat dengan dunia perlumbaan, dan berjaya membina berberapa buah kereta lumba.

Pada tahun 1965, seorang rakannya dalam RAF telah membeli sebuah Austin Healey Sprite ‘Frogeye’ dalam keadaan yang teruk dan meminta pertolongan John bagi merestorasi semula kereta tersebut. John bersetuju untuk membantu, tetapi ketika mahu memulakan projek tersebut, beliau sedar akan sesuatu – manual asli dari kilang untuk model berkenaan agak sukar untuk difahami bagi seseorang yang tidak mempunyai asas yang kuat dalam bidang automotif.

Jadi beliau membeli sebuah kamera, dan segala langkah demi langkah untuk kerja-kerja membaikpulih Healey Sprite tersebut direkodkan, kemudian dihubungkan pada diagram asal – seperti yang anda boleh lihat pada siri-siri lain Haynes Manual. Buku Haynes Manual untuk Austin Healey Sprite itu menjadi buku pertama diterbitkan untuk siri berkenaan, dan mula dijual pada 1966.

John mencetak sebanyak 3,000 naskah Haynes Manual pertama tersebut, dan kesemuanya habis dijual dalam masa tidak sampai tiga bulan! Sehingga kini, lebih dari 200 juta naskah Haynes Manual telah terjual di seluruh dunia. Kejayaan siri buku manual ini juga membolehkan Haynes Publishing Group PLC berkembang ke Eropah dan Amerika Utara, dan kemudian saham syarikat tersebut diapungkan di Bursa Saham London pada 1979.

Setelah berjaya sebagai usahawan, John Haynes membuka museum automotifnya sendiri di Sparkford, Somerset. Haynes International Motor Museum tersebut juga merupakan Dana Amanah Pendidikan, yang menempatkan koleksi 30 buah keretanya, dimana keuntungannya akan digunakan untuk kerja-kerja amal dalam negara.

Beliau terus memberikan dana sokongan dan tambahan unit-unit kereta yang dipamerkan, membolehkan ia kini mempunyai 400 buah kenderaan dengan jumlah pengunjung mencecah 125,000 orang setahun, serta berjaya dinobatkan sebagai Museum of the Year pada tahun 2014.

John menerima anugerah OBE dari Istana UK pada 1995 atas usahanya menerbitkan siri buku manual berkenaan, dan kemudian beliau diberikan Ijazah Kehormat dari Open University. Usahanya dalam bidang penulisan pemotoran telah mendapat pengiktirafan dari The Guild of Motoring Writers pada 2014, membolehkan beliau menerima keahlian sepanjang hayat.

John terus memegang jawatan sebagai Pengarah Pengasas dalam Haynes Publishing Group selepas melepaskan jawatan sebagai Pengerusi syarikat tersebut pada 2010. Sehingga akhir hayatnya, boleh dikatakan setiap hari beliau akan makan tengah hari di Cafe 750 yang terletak di muzium miliknya itu dan menyapa pengunjung-pengunjung muzium berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required