F1 kembali ke Sepang perlu pertimbangan lanjut – SIC

F1 kembali ke Sepang perlu pertimbangan lanjut – SIC

Banyak maklum balas yang diterima berkaitan hasrat Tun M yang ingin melihat perlumbaan F1 kembali dianjurkan di Litar Antarabangsa Sepang (SIC). Ada yang sokong, ada juga yang sebaliknya. Terbaru, CEO SIC sendiri, Datuk Razlan Razali turut menyuarakan pandangannya.

Jelas beliau, untuk perkara itu berlaku, banyak faktor yang perlu diperhalusi dan dipertimbangkan terlebih dahulu, seperti yang dilaporkan oleh New Straits Times. SIC telah menganjurkan perlumbaan berprestij itu sejak 1999 lagi – semuanya sebanyak 19 kali sehingga perlumbaan terakhir pada 2017.

Menurut Razlan, sekiranya cadangan itu serius, tempoh masa lima tahun diperlukan – selepas perlumbaan terakhir – sebelum ia boleh dipertimbangkan semula. Ketika ini, Malaysia baru memasuki tahun kedua selepas ia diberhentikan pada 2017.

Beliau menambah, cadangan itu juga perlu dikaji agar ia menerima sokongan meluas sebelum dilaksanakan. “Jika sampai masanya kita bawa kembali penganjuran F1 ke Sepang, dan kerajaan juga menyokong, kami akan pertimbangkan. Kajian menyeluruh akan dibuat, dan ia akan melibatkan sokongan daripada pelbagai kementerian yang terlibat dan perlu dijayakan dengan cara yang lebih baik daripada sebelumnya,” tambah Razlan.

F1 kembali ke Sepang perlu pertimbangan lanjut – SIC

Komen dari Tun M itu diberikan selepas beliau dinobat sebagai penerima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat bagi acara Petronas SIC Motorsports Association of Malaysia (MAM) Awards 2018 yang berlangsung minggu ini.

“Semuanya bermula dengan F1, dan SIC juga wujud kerana F1,” jelas Razlan. “Tapi saya fikir kita telah melangkau lebih daripada F1 ketika ini. Banyak kejayaan yang telah dicapai. Kita ada ramai pelumba yang bersaing di dalam kejuaraan dunia, tetapi bukan F1,” tambah beliau.

Litar SIC ketika ini menjadi tuan rumah kepada kejuaraan seperti MotoGP, begitu juga dengan perlumbaan FIM Endurance World Championship (EWC) untuk motosikal dan World Touring Car Cup (WTCR) buat kali pertama hujung tahun nanti. Super GT juga akan kembali ke sini pada 2020.

Sebab utama yang menjadi faktor penghalang kepada penganjuran F1 di SIC ialah kos yang terlalu tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Alson on Feb 14, 2019 at 9:06 pm

    F1 akan kembali ke Malaysia, mungkin bukan di sepang, Tetapi di ‘Fastrack city’ Johor.. Pembinaan telah siap 80%, dijangka akan dibuka selewatnya pada 2021.. Jika mendapat kelulusan FIA, Fastrack akan menganjurkan F1 seawal 2021..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 2
    • James R on Feb 17, 2019 at 8:16 pm

      Litar keris, haha… bagus johor target singaporean, beli kete mahal2 boleh lepas geram kat fastrack

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required