Oliver Solberg, 17-tahun, kini berlumba untuk Subaru Rally Team USA dengan livery biru-kuning klasik!

Oliver Solberg, 17-tahun, kini berlumba untuk Subaru Rally Team USA dengan <em>livery</em> biru-kuning klasik!

Anak kepada juara Rali Dunia (WRC) 2003 Petter Solberg, kini sah akan bertanding sepanjang musim 2019 dalam kejuaraan American Rally Association (ARA), bernaung di bawah pasukan Subaru Rally Team USA. Apa yang lebih mengharukan, Subaru WRX dipandu Oliver yang kini hanya berusia 17-tahun turut akan mengenakan livery perlumbaan klasik Subaru – Sonic Blue dan logo Subaru berwarna kuning – sama seperti Subaru Impreza WRCar 2003 yang dipandu ayahnya ketika dinobatkan sebagai juara dunia 16 tahun dahulu.

Oliver Solberg akan dibantu oleh juruarah dari Britain, Aaron Johnston dan pasangan ini akan membawa cabaran Subaru Rally Team USA dengan dua lagi pemandu sensasi – bintang Nitro Circus dan bintang X-Games Travis Pastrana, serta juara Rally America tujuh-kali berasal dari Isle of Mann, David Higgins.

“Saya tidak fikir sesiapa mula untuk faham apa yang penting akan perkara ini pada saya. Saya hanya berumur dua tahun ketika ayah saya merupakan juara dunia WRC, dan saya masih ingat dengan jelas betapa bangganya saya Ayah memakai baju biru dan kuning serta memandu kereta dengan warna sama. Sehingga sekarang saya masih ada sarung tilam Subaru,” kata Oliver.

Oliver Solberg, 17-tahun, kini berlumba untuk Subaru Rally Team USA dengan <em>livery</em> biru-kuning klasik!

“Bagi saya mendapat peluang untuk memakai warna yang sama dan memandu untuk jenama yang sama adalah satu perkara yang sukar untuk dipercayai. Saya perlu sangat berterima kasih kepada Subaru Motorsport USA untuk peluang ini,” tambahnya lagi.

Sebelum diberikan kontrak oleh Subaru, Oliver Solberg bermula dengan perlumbaan Crosskart dan menjadi pelumba termuda berlumba dalam World Rallycross Supercar serta merangkul gelaran juara RallyX Nordic dalam kelas Supercar untuk musim 2018. Solberg dan Johnston bakal memulakan musim pertama mereka dalam kejohanan ARA ini di Missouri Rally in 100 Acre Wood pada 15 hingga 16 Mac ini

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required