MARii buka rangkaian pusat teknologi di Sabah

MARii buka rangkaian pusat teknologi di Sabah

Institut Automotif Robotik dan IoT Malaysia (MARii) telah membuka sebuah lagi cabang pusat operasi dan teknologi di Sabah, bertujuan untuk mempergiatkan lagi capaian dan pelaksanaan teknologi berkaitan ke kawasan yang lebih meluas di negeri itu.

MARii Satellite Sabah terletak disebuah bangunan enam tingkat yang menempatkan pusat rekaan produk maju, rekaan proses, analitik data dan kemudahan latihan khas yang dibangunkan untuk membolehkan penglibatan warga Sabah di dalam pelaksanaan teknologi pengilangan automotif, lepas jualan dan mobiliti secara keseluruhannya – semua ini juga boleh dimanfaatkan dalam sektor lain seperti pembuatan perabot, pertanian, penanaman, minyak dan gas serta perikanan.

Merasmikan kemudahan berkenaan, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Darell Leiking menyatakan; “Sejak penubuhannya dengan nama MAI lagi, banyak pusat-pusat pemberdayaan seperti ini telah ditubuhkan – MADeC, MAReC dan NETC yang lebih tertumpu di Lembah Klang. Aplikasi teknologi yang dibangunkan MARii tidak hanya untuk kegunaan sektor automotif, tetapi boleh dilaksanakan juga terhadap sektor-sektor lain di Sabah.”

Beliau menambah, teknologi pengilangan kini juga sudah beralih ke arah material yang lebih maju, misalnya komposit, gentian karbon dan graphene. Operasi automatik juga sedang giat dijalankan – semua ini memerlukan pelaksanaan robotik dan IoT.

MARii buka rangkaian pusat teknologi di Sabah

CEO MARii, Datuk Madani Sahari pula menjelaskan, pusat satelit MARii seperti ini menjambatani keterpisahan geografi antara Semenanjung dan Sabah, kerana ia membolehkan capaian terhadap penggunaan teknologi yang spesifik kepada keperluan tempatan dan masyarakat di Sabah.

“Pusat satelit seperti ini mampu mengatasi cabaran logistik yang terlibat di dalam mencapai teknologi dan kaedah maju yang digunakan dalam industri mobiliti, dengan cara membawanya terus kepada populasi di Sabah. Ia juga menjadi cara agar warga Sabah dapat mengakses rangkaian kepakaran MARii yang lebih luas di seluruh negara,” tambah beliau.

Premis berkenaan antara lain turut dilengkapi dengan makmal kerekaan, dengan kelengkapan Computer Aided Design (CAD) dan Additive Manufacturing (AD). Ia juga akan bertindak selaku pusat pengurusan data besar dan telematik untuk merancakkan lagi analisis data dan maklumat.

MARii Satellite Sabah terletak di Donggongon Avenue, tidak jauh dari lapangan terbang antarabangsa Kota Kinabalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required