Saya gagal jika kemalangan jalan raya meningkat dalam tempoh lima tahun ini: Anthony Loke

Saya gagal jika kemalangan jalan raya meningkat dalam tempoh lima tahun ini: Anthony Loke

Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata dirinya akan dianggap gagal sebagai seorang menteri sekiranya kemalangan jalan raya terus meningkat dalam tempoh lima tahun beliau diberikan mandat. Bercakap pada Astro Awani, penguatkuasaan tegas adalah untuk membantu rakyat dalam mengurangkan kemalangan jalan raya, bukannya untuk menghukum sesuka hati.

“Pada tahun 2017, jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya mencecah 6,740 orang. Ini bermakna anggaran 19 orang terbunuh di jalan raya pada setiap hari, dan jumlah ini dilihat meningkat. Dalam berakhirnya lima tahun yang diberikan ini, jika jumlah tersebut tidak menurun, saya dianggap gagal. Saya akan berasa malu untuk terus kekal sebagai menteri. Itu sebabnya yang perlu membuat misi, tanggungjawab saya, untuk mengurangkan jumlah kematian akibat kemalangan,” ujarnya.

Menurutnya lagi, penambahan Sistem Penguatkuasaan Kamera (AES) atau AWAS hanya untuk mendidik dan bukan berorientasikan keuntungan kepada kerajaan.

Saya gagal jika kemalangan jalan raya meningkat dalam tempoh lima tahun ini: Anthony Loke

“Kita mulakan dengan satu bab penguatkusaan tegas. Kita bukan hendak kutip hasil atau perangkap pemandu, sebaliknya kita hendak didik pemandu supaya memandu tidak melebihi had laju. Jadi tiada soal u-turn dalam hal ini. Kalau kita batalkan semua AES, maksudnya tiada penguatkuasaan yang efektif di lebuh raya. Sudah tentu banyak kemalangan akan berlaku jika tiada kamera, di mana pemandu akan memecut (kenderaan) dan sebagainya.

“Yang saya menentang dahulu kerana AES itu diswastakan, di mana sebarang saman akan dibayar kepada syarikat swasta, itu yang saya tidak setuju,” jelasnya yang turut berkata kerajaan menerusi Kementerian Pengangkutan telah mengambil beberapa inisiatif dalam mengurangkan beban pesalah jalan raya, antaranya membatalkan empat juta saman AES berjumlah RM600 juta.

Sambungnya lagi, selepas kerajaan mula penguatkuasaan yang lebih tegas pada September (2018), Kementerian mendapati jumlah saman menurun.

“Ini bermaksud pengguna jalan raya bimbang disaman dan timbul kesedaran sekaligus mengurangkan kadar kemalangan jalan raya khususnya kemalangan maut,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required