Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 pusingan ketiga – hari pertama penuh dengan drama

Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 pusingan ketiga – hari pertama penuh dengan drama

Toyota Gazoo Racing Festival kembali ke Stadium Batu Kawan Pulau Pinang sebagai venue pusingan ketiga untuk musim keduanya, bermula 23 Februari 2019. Seperti biasa, perlumbaan one make Vios Challenge Malaysia juga masih lagi menyajikan perlumbaan yang begitu sengit, mempamerkan pemandu bersaing mempertaruhkan kemahiran masing-masing memandangkan kesemua jentera mempunyai kuasa yang sama di atas litar jalan raya sepanjang 1.56 km.

Kategori Sporting

Perlumbaan hari ini dimulakan dengan kelas Sporting yang berlangsung selepas waktu tengah hari. Pada ujian masa yang diadakan pada sebelah pagi, Brendon Lim dari Tedco Racing berjaya menempah tempat kedudukan grid pertama, diikuti Kenneth Koh (Panglima City Racing Team), Hayden Haikal (Prodigy Racing), Dato’ Ken Foo (Kulim Top Wheels), Shukri Yahaya dan Patrick Tam di tempat keenam.

Setelah kesemua 15-pelumba dilepaskan secara rolling start, lima kereta paling hadapan termasuk Syukri Yahaya berjaya menjarakkan kedudukan mereka dengan pelumba kelompok belakang dan bersaing sengit untuk tempat pertama yang didahului oleh Brendon Lim. Dengan asakan bertali arus, Kenneth ‘menyentuh’ bahagian belakang kereta Brendon menyebabkan kerosakan pada bahagian bampar pada lap keempat, namun Brendon masih kekal di hadapan.

Serangan demi serangan, akhirnya pada lap ke-tujuh, sentuhan yang diberikan oleh Kenneth semakin agresif menyebabkan kereta Brendon terbabas ke dinding. Pelumba yang baru berumur 15-tahun Hayden Haikal, Dato’ Ken Foo dan Syukri Yahaya berjaya mengelak Brendon dan Kenneth, dan terus bersaing tiga sebaris pada laluan tegak seterusnya, tetapi malang sentuhan Syukri ketika battle berkenaan terhadap kereta Dato’ Ken Foo menyebabkan ketiga-tiga mereka terbabas.

Kemalangan lima buah kereta ditangga teratas ini menyebabkan kedudukan perlumbaan berubah sepenuhnya dan safety car keluar selama lima-lap untuk kerja-kerja pembersihan litar. Perlumbaan ini akhirnya dimenangi oleh Clement Yeo dari pasukan Distinctive Model, diikuti oleh Patrick Tam (Team Nanoplus) dan Eric Yong (ST Wangan Racing Team).

Kategori Super Sporting

Pendahulu kejuaraan untuk kategori paling profesional ini iaitu Boy Wong dari pasukan ST Wangan berjaya mencatatkan masa terpantas pada ujian kelayakan sebelah pagi membolehkannya bermula di petak paling hadapan, diikuti Kenny Lee (Kegani Racing Team), Brendon Paul Anthony (Dream Chaser), William Ho (Kegani Racing Team), Syafiq Ali (M7 Racing Team) dan Keifli Othman (Team Nano Plus).

Sebaik sahaja kesemua 10-kereta berlepas, Boy Wong terus melarikan diri dari kesesakan kelompok belakang, terus menjarakkan kedudukannya jauh kehadapan. Namun persaingan sengit antara Kenny Lee dan Brendan Paul pada selekoh pertama, menyebabkan Kenny tertolak ke dinding dan tidak dapat meneruskan perlumbaan.

Kemalangan ini menyebabkan keadaan menjadi kucar-kacir dan terjadi berberapa lagi rempuhan, dan turut menyaksikan rakan sepasukannya William Ho serta Freddie Ang turut sama tidak dapat meneruskan perlumbaan. Kesempatan ini membolehkan dua pemandu Team Nanoplus – Keifli Othman dan Eddie Liew meluru ke tempat ketiga dan keempat, manakala wira Time Attack negara, Alif Hamdan dari Laser Motor Racing naik ke posisi ke lima. Kedudukan ini kekal hingga ke hujung perlumbaan.

Kategori Promotional

Drama untuk kelas yang disertai oleh para selebriti ini bermula sejak dari sesi ujian masa pada sebelah pagi. Setelah mencatatkan masa ketiga terpantas, Aiman Tino mengalami kemalangan yang menyebabkan sesi ini tertangguh. Namun pada perlumbaan sebenar yang berlangsung pada sebelah petang, kereta Aiman sempat diperbaiki dan bermula pada petak ketiga, di belakang Nabil Ahmad dan pendahulu perlumbaan Diana Daniel.

Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 pusingan ketiga – hari pertama penuh dengan drama

Perlumbaan bermula dengan kesemua kereta terbahagi kepada berberapa kelompok setelah dilepaskan. Nabil Ahmad bertarung hebat untuk merampas pendahulu perlumbaan dari Diana Daniel, manakala kelompok kedua pula menyaksikan perebutan tempat ketiga antara Aiman Tino, Akim Ahmad dan Khai Bahar.

Walau bagaimanapun, Aiman Tino sekali lagi terlibat dalam kemalangan dan menyebabkan dia tersingkir terus, membolehkan Akim merampas tempat ketiga, diikuti Khai di belakangnya. Insiden melibatkan Aiman Tino ini menyebabkan safety car terpaksa keluar selama tujuh-lap.

Pertarungan kembali sengit sebaik sahaja safety car masuk semula ke laluan pit. Diana berusaha mengekalkan kedudukannya dengan memandu secara flat out menyebabkan berberapa geseran berlaku antara keretanya dengan dinding keselamatan menyebabkan cermin sisi kanannya terkulai. Nabil walaupun dilihat terus menyerang, tetapi beliau tetap menangani risiko sebaik mungkin dengan tidak cuba melakukan aksi memintas yang berbahaya.

Kedua-dua kereta ini juga berjaya mendahului kelompok kedua – Akim dan Khai – dengan catatan masa sekitar 7.5 saat lebih pantas di hadapan. Perlumbaan ini kekal didahului oleh Diana, diikuti Nabil dan Akim setelah ia berakhir dengan iringan safety car sekali lagi, yang disebabkan oleh kemalangan melibatkan Nabila Razali yang merempuh dinding konkrit.

Aksi kesemua kelas perlumbaan untuk pusingan ketiga ini akan bersambung pada perlumbaan kedua pada hari Ahad, 24 Februari 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required