Zero Motorcycles SR/F – motosikal elektrik dengan laju maksimum 200 km/j, cas penuh dalam masa 1.5 jam

Zero Motorcycles SR/F – motosikal elektrik dengan laju maksimum 200 km/j, cas penuh dalam masa 1.5 jam

Satu lagi motosikal elektrik mula memasuki pasaran antarabangsa, iaitu Zero Motorcycles SR/F 2019, dengan harga yang bermula USD 18,999 (RM77,350). Menurut syarikat pengeluarnya yang berpusat di California, motosikal ini boleh mencapai kelajuan maksimum sehingga 200 km/j dan baterinya boleh dicas daripada kosong ke 95% dalam masa satu jam sahaja, bergantung kepada pakej yang dipilih.

Kuasa penggerak SR/F datang daripada motor permanent magnet penyejukan udara Z-Force 75-10, yang mampu menghasilkan kuasa 110 hp pada 5,000 rpm dan 189 Nm tork sebaik pendikit dipulas. Motor elektrik ini mendapat tenaga daripada bateri lithium ion yang didatangkan dalam dua pilihan iaitu 6.0 kW ataupun 3.0 kW, dengan kapasiti maksimum 14.4 kWh.

Menurut Zero Motorcycles lagi, apabila menggunakan pek bateri 6.0 kW, motosikal ini boleh dicas penuh dalam masa 2.5 jam, manakala pek bateri 3.0 kW pula akan mengambil masa 4.5 jam. Walaubagaimanapun, apabila menggunakan pengecas Rapid Charge yang disediakan sebagai pilihan tambahan, bateri 6.0 kW dan 3.0 kW masing-masing boleh dicas penuh dalam masa 1.5 jam dan 1.8 jam.

Zero Motorcycles SR/F – motosikal elektrik dengan laju maksimum 200 km/j, cas penuh dalam masa 1.5 jam

Daripada motor, kuasa disampaikan ke roda belakang melalui sistem tanpa klac dan tali sawat karbon HTD. Mengikut Zero Motorcycles, apabila SR/F dipasang dengan Power Tank (pilihan tambahan), ia boleh digunakan bagi perjalanan sehingga 321 km (259 km jika dalam bandar).

Walaubagaimanapun, tanpanya, motosikal ini hanya boleh pergi 159 km pada kelajuan 89 km/j di atas lebuh raya, dan apabila digunakan pada kelajuan 113 km/j, jaraknya turun lagi menjadi 131 km. Paling baik, ia boleh mencatat 175 km dalam keadaan 50/50 antara dalam bandar dan lebuh raya.

Berat SR/F dalam keadaan standard adalah 207 kg, manakala dalam spesifikasi premium, ia menjadi 225 kg. Tinggi tempat duduk pula adalah 790 mm, manakala suspensi hadapan menggunakan unit fork Showa Big Piston Separate Function 43 mm yang boleh dilaras sepenuhnya dan di belakang menggunakan monoshock, juga boleh laras, daripada Showa.

Zero Motorcycles SR/F – motosikal elektrik dengan laju maksimum 200 km/j, cas penuh dalam masa 1.5 jam

Pemilik boleh menggunakan motosikal ini dalam empat mod tunggangan – Street, Sport, Eco dan Rain – dengan tambahan 10 lagi mod yang boleh dilaras untuk mengikuti kegemaran penunggang. Pada bahagian kokpit, terdapat skrin TFT-LCD lima inci warna penuh, yang boleh disambung dengan aplikasi Cypher III, seterusnya membenarkan telefon pintar penunggang disambungkan kepada sistem itu untuk mengetahui waktu pengecasan, navigasi dan status motosikal.

Di Amerika Syarikat, dua versi Zero Motorcycles SR/F 2019 ditawarkan, iaitu Standard pada harga USD 18,999 (RM77,350), manakala versi Premium yang datang dengan penghadang angin kecil di hadapan, pemanas tangan serta hujung bahagian pemegang aluminium dijual pada harga USD 20,995 (RM85,496).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required