Siri plat IQ masih lagi ditawarkan – IQ 1 hingga IQ 999

Siri plat IQ masih lagi ditawarkan – IQ 1 hingga IQ 999

Entah bila gamaknya akan selesai dengan nombor plat khas ini. Katanya kerajaan tidak lagi akan mengeluarkan nombor plat khas ini kepada NGO, tetapi siri yang telah diluluskan sebelum keputusan itu dibuat tetap dibenarkan untuk dijual, dalam tempoh ehsan setahun. Antara nombor yang tergolong dalam kelompok ini ialah IQ; dari IQ 1 hingga IQ 999.

Ini bukan nombor baru, dan telah ditawarkan sebetulnya dari 8 Ogos hingga 28 Ogos tahun lalu. JPJ telah beri kebenaran jualan nombor khas ini kepada Yayasan Ar-Ri’Ayah, dengan jualannya diuruskan sepenuhnya oleh Skyport Global Sdn Bhd.

Harga tender bermula dari serendah RM3,500 hinggalah kepada RM250,000; paling mahal ini adalah bagi nombor “IQ 3”. Nombor dua digit pula dijual pada harga RM18,000 hingga RM23,000.

Nombor plat khas yang diperkenalkan oleh organisasi swasta sebelum ini ialah E, namun ia adalah susulan kepada banyak lagi plat-plat khas begini yang pernah dijual; sebagai contoh antaranya ialah seperti PATRIOT, GTR, VIP dan sebagainya.

Selain itu, ada juga yang dikeluarkan oleh kerajaan sendiri, seperti siri plat “Malaysia” yang mencatatkan rekod tertinggi; RM1,111,111 bagi “Malaysia 1”. Bidaan oleh Aldi International itu memecah rekod sebelum ini yang dipegang oleh “V1” dengan harga RM989,000 pada 2016.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required