Skim pinjaman ‘tanpa duit muka’ salah dari segi undang-undang dan boleh dihukum – KPDNHEP

Skim pinjaman ‘tanpa duit muka’ salah dari segi undang-undang dan boleh dihukum – KPDNHEP

Kita biasa melihat iklan-iklan jualan kereta sama ada baru dan terpakai dengan tawaran ‘zero downpayment‘ atau tanpa sebarang deposit/duit muka 10% dari jumlah pinjaman sebenar bukan? Namun tahukah anda perkara ini sebenar adalah menyalahi undang-undang dalam negara?

Perkara ini disebut oleh Ketua Pegawai Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Selangor Azman Adam dalam laporan Harian Metro. Menurut beliau antara taktik yang digunakan adalah dengan memanipulasi harga menerusi ciri dan reka bentuk kereta sebelum menawarkan kaedah pembelian tanpa deposit kepada pelanggan, contohnya memohon pinjaman untuk Honda Jazz varian pertengahan gred E dengan tetapi menggunakan spesifikasi dan model versi tertinggi gred V.

Katanya tawaran seperti itu akan menarik lebih ramai pembeli kerana tidak perlu menyediakan simpanan sekurang-kurangnya 10 peratus daripada harga kenderaan berkenaan. “Jika pembeli ditetapkan membayar 10 peratus wang pendahuluan daripada harga kenderaan, ia menunjukkan keupayaan pembeli untuk membayar harga bulanan dan juga mampu mengurangkan komitmen bulanan pembeli,” jelas Azman.

“Selain itu, ia dapat mengelak pembeli disenarai hitam atau diisytihar bankrap sekiranya bayaran bulanan tinggi,” tambahnya lagi dan menegaskan bahawa berdasarkan Akta Sewa Beli (ASB) 1967, pembeli perlu membayar tidak kurang daripada satu persepuluh harga tunai kenderaan yang termaktub dalam perjanjian dan syarikat yang tidak mematuhi peraturan itu boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 31(1) ASB 1967.

Menurut Azman, pihaknya menjalankan Ops 0% ASB 1967 di seluruh Selangor dengan melakukan pemeriksaan terhadap 35 syarikat menjual kenderaan semalam selepas mendapati tawaran pembelian tanpa deposit semakin berleluasa demi menarik keuntungan lumayan – hasilnya sebanyak 11 syarikat dikesan melanggar peraturan kerana tidak mengambil deposit kurang 10 peratus.

“Semua syarikat yang melanggar peraturan itu diarah berhenti mempromosikan iklan ‘zero downpayment’ itu dan siasatan lanjut masih sedang dijalankan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required