Jetpack Aviation Speeder – motosikal terbang yang sudah boleh ditempah, harga RM1.5 juta, enjin jet

Jetpack Aviation Speeder – motosikal terbang yang sudah boleh ditempah, harga RM1.5 juta, enjin jet

Memang, sebenarnya kita sudah melihat banyak contoh kenderaan persendirian yang boleh terbang, daripada yang berbentuk seperti sebuah kereta, motosikal mahupun yang dipakai seperti beg. Prototaip juga mungkin ada, tapi yang betul-betul sudah boleh diguna mungkin belum lagi.

Kali ini kami mahu tunjukkan satu lagi contoh, daripada syarikat Jetpack Aviation yang beroperasi di Los Angeles, Amerika Syarikat dan dinamakan sebagai Speeder. Ia hanya boleh dinaiki oleh satu orang (dengan kedudukan seperti meniarap), dan dikatakan memberi tunggangan seperti sebuah motosikal.

Menariknya, Speeder ini sudah dibuka untuk tempahan melalui laman web syarikat itu, dan mereka yang berminat cuma perlu membayar USD10,000 (RM40,871) sahaja. Walaupun begitu, harga sebenar sebuah unit Speeder ini adalah 38 kali ganda daripada jumlah deposit, iaitu USD380,000 (sekitar RM1.55 juta).

Dengan harga yang juga boleh mendapatkan anda sebuah supercar itu, Speeder menawarkan ‘motosikal’ terbang yang boleh memecut sehingga 150 km/j di udara, naik sehingga ketinggian 15,000 kaki, berat sekitar 104 kg dan boleh stabil secara sendiri. Kuasa pula datang daripada enjin “turbo-jet” yang boleh diisi dengan bahan bakar kerosin, diesel atau bahan api jet. Tiada kipas pada Speeder ini, dan ia boleh naik dan turun secara menegak menggunakan daya tolakan daripada enjin tersebut.

Menurut Jetpack Aviation, sekarang ini mereka sudah ada prototaip yang berfungsi, tapi di dalam video dan gambar yang disiar, ia cuma lukisan digital. Walaubagaimanapun, syarikat ini sudah terkenal dalam penghasilan pek terbang yang dipakai seperti beg, dan sudah wujud sejak 10 tahun yang lepas. Untuk Speeder kegunaan awam, mereka cuma akan menghasilkan sebanyak 20 unit sahaja, sementara yang lain adalah untuk kegunaan askar dan pasukan penyelamat lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required