Goodyear bawa kereta autonomous tahun 50-an yang telah dipulihkan semula ke Geneva – tayar berlampu

Goodyear bawa kereta autonomous tahun 50-an yang telah dipulihkan semula ke Geneva – tayar berlampu

Sementara banyak pengeluar yang membawa model baru ke Geneva Motor Show, Goodyear pula tahun ini membuat sesuatu yang berbeza di mana mereka membawa sebuah kereta kustom klasik tahun 50-an yang telah dipulihkan semula iaitu Golden Sahara II.

Ini bukanlah sebuah kereta biasa, malah merupakan antara kereta konsep autonomous pertama yang diperkenalkan di dunia. Jim Street dan George Barris yang membangunkan dan mereka kereta ini mahu menjadikan ia sebagai platform menguji sistem elektronik baru, dan pada masa itu, ia telah dipasang dengan sistem brek automatik yang dapat mengesan objek di hadapan kereta.

Masa baru dibangunkan, Goodyear juga terlibat dengan Golden Sahara II ini, di mana mereka telah memasangnya dengan tayar yang boleh menyala. Dengan tayar seperti ini, Goodyear memberitahu ia dapat menjadikan kereta lebih mudah dilihat dalam cuaca buruk dan juga boleh dijadikan menyala apabila pemandu menekan brek.

Goodyear tidak memiliki Golden Sahara II ini dari awal. Selepas muncul pada tahun 50-an, ia telah dibawa untuk pameran di sekitar Amerika Syarikat dan kemudiannya disimpan sahaja dalam garaj. Pada bulan Mei 2018, Klairmont Kollections telah membelinya daripada Mecum Auctions dan kini dipulihkan semula dengan bantuan Speakeasy Customs dan Classics in Chicago.

“Kami sangat berbangga dapat sekali lagi menjadi rakan kerja dalam projek Golden Sahara II ini. Penemuan dan inovasi terus menjadi asas penting bagi apa yang dilakukan oleh Goodyear. Bekerjasama dalam projek seperti ini memberi peluang untuk kami melebarkan lagi imaginasi dan membayangkan produk serta servis untuk masa hadapan,” kata timbalan presiden konsumer untuk Goodyear Eropah, Henry Dumortier.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required