Herve Poncharal rasa kecewa dengan prestasi Hafizh

Herve Poncharal rasa kecewa dengan prestasi Hafizh

Pastinya ramai peminat di Malaysia yang berjaga awal pagi tadi untuk menonton aksi Hafizh Syahrin dalam perlumbaan MotoGP pusingan pertama di Qatar. Walaubagaimanapun, keadaan pastinya menghampakan kerana bukan sahaja kelibat atas litar, malah nama beliau pun jarang sekali kelihatan dalam senarai semasa perlumbaan.

Hafizh bermula di petak ke-22 dan apabila tamat, beliau berada di kedudukan nombor 20. Itu pun kerana tiga lagi pelumba tidak menamatkan perlumbaan iaitu Bradley Smith, Jack Miller dan Francesco Bagnaia. Bukan sesuatu yang pelik, kerana Hafizh dan pelumba KTM lain kelihatan seperti sedikit bergelut untuk musim 2019. Tapi apa sebenarnya yang berlaku? Ini penjelasan rasmi Hafizh dan pasukannya.

“Perlumbaan ini agak sukar untuk saya. Kami mempunyai jarak yang besar dengan pelumba di hadapan, dan saya tidak tahu bagaimana mahu menjelaskannya. Saya cuba untuk memahami jentera dalam setiap pusingan, dan ia adalah sangat sukar dan bukannya mudah. Saya tidak boleh mengikut rentak, dan sementara saya bermain dengan sistem elektronik, jarak dengan orang hadapan menjadi semakin besar.”

“Sejujurnya, sekarang ini saya perlahan dan saya tidak yakin untuk memaksa lebih lagi. Saya cuba untuk belajar daripada perlumbaan hari ini dan memperbaiki keadaan. Saya meminta maaf kepada pasukan dan semua rakan yang datang ke sini untuk menyokong saya. Saya juga sangat kecewa dengan diri sendiri, tetapi akan terus bekerja keras,” kata Hafizh.

Herve Poncharal rasa kecewa dengan prestasi Hafizh

Pengurus pasukan Red Bull KTM Tech3, Herve Poncharal juga menyatakan rasa kecewa,”Saya tidak boleh menyembunyikan kehampaan, kerana Hafizh tidak pernah berada dalam rentak yang bagus. Kami tamat di tempat terakhir, dan pelumba yang di belakang sama ada mengalami kemalangan atau tidak menghabiskannya, jadi ini tidak mencukupi.”

“Kami di sini untuk membantu dan bukannya mahu ‘menembak’ sesiapa, tetapi saya fikir Hafizh perlu mengubah sesuatu, kerana kita tidak boleh menerima jarak sebegitu antara dua pelumba. Mari berharap beliau akan menjumpai sesuatu yang menarik untuk perlumbaan di Argentina,” kata Poncharal.

Semua empat pelumba yang menggunakan jentera KTM tidak menunjukkan prestasi yang memberangsangkan semasa perlumbaan pertama MotoGP ini, dengan yang paling di depan adalah Pol Espargaro iaitu di kedudukan ke-12, diikuti Johann Zarco di tempat ke-15, Miguel Oliviera di tempat ke-17 dan Hafizh di tempat ke-20.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required