Kereta terbang tiada kaitan langsung dengan projek kereta nasional ketiga – Timbalan Menteri MITI

Kereta terbang tiada kaitan langsung dengan projek kereta nasional ketiga – Timbalan Menteri MITI

Terrafugia Transition yang diperkenalkan oleh Geely

Awal bulan ini, Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Redzuan Md Yusof telah mengumumkan Malaysia bakal mempunyai kereta terbang sendiri. Walau bagaimana pun, beliau menegaskan kereta terbang yang bakal direalisasikan kerajaan tahun ini hanya untuk kegunaan industri pengangkutan dan bukan untuk dijual kepada orang awam.

Namun demikian, ada pihak yang membuat andaian, kereta terbang yang sedang dibangunkan prototaip tersebut adalah projek kereta nasional ketiga.

Susulan itu, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dr Ong Kian Ming, menjawab spekulasi ini dan menegaskan berdasarkan maklumat yang diterimanya, kereta nasional ketiga bukan kereta terbang, laporan Berita Harian.

Ujarnya, sebarang persoalan mengenai kereta nasional ketiga itu boleh ditujukan kepada Kumpulan Industri-Kerajaan bagi Teknologi Tinggi (MIGHT), yang mana ia adalah agensi relevan menguruskan hal berkenaan. Tambahnya lagi, kementeriannya hanya bekerjasama dengan MIGHT dari segi Dasar Automotif Negara dengan melihat bagaimana kereta nasional ketiga memenuhi industri automotif secara meluas.

Kereta terbang tiada kaitan langsung dengan projek kereta nasional ketiga – Timbalan Menteri MITI

“Setakat yang saya tahu, kereta nasional ketiga bukan kereta terbang. Kereta terbang adalah bukan sesuatu yang akan dikeluarkan atau dijual secara komersial dan besar-besaran,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut memberikan pandangan mengenai manfaat integrasi ASEAN terhadap sektor automotif negara. Katanya, apabila menyentuh mengenai sektor automotif di Malaysia, ia bukan lagi setakat melihat kepada kereta nasional saja.

“Jika melihat kepada pasaran kereta di Malaysia, kebanyakan model kereta popular di negara ini dipasang di dalam negara membabitkan pelbagai pengeluar sama ada dari Jepun, Korea dan Eropah.

“Dari segi integrasi, kita perlu melihat kepada keseluruhan sektor automotif yang mana kita boleh integrasi. Contohnya, vendor di Malaysia yang ketika ini membekalkan kepada peserta automotif di negara ini boleh menawarkan perkhidmatan di negara ASEAN lain seperti Vietnam kerana integrasi rantaian bekalan automotif di negara itu masih rendah dan vendor tempatan boleh mengeksploit pasaran ASEAN,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required