Mercedes-Benz M’sia umum liputan tambahan 4-tahun dengan RM2,688 untuk waranti lanjutan bateri hibrid

Mercedes-Benz M’sia umum liputan tambahan 4-tahun dengan RM2,688 untuk waranti lanjutan bateri hibrid

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengeluarkan kenyataan berhubung harga untuk penggantian bateri bagi model hibridnya E 300 BlueTEC dan S 400. Ini susulan daripada foto invois yang tular di laman media sosial yang mendakwa kos untuk menukar bateri tersebut melebihi RM120,000.

Syarikat ini telah mengumumkan harga runcit baharu yang disarankan ialah RM50,000 untuk penukaran bateri E 300 BlueTEC dan RM65,000 bagi S 400. Dengan pengumuman ini, bermakna program Waranti Lanjutan Bateri Hibrid yang diperkenalkan sebelum ini ditawarkan dengan tambahan empat tahun untuk lanjutan liputannya, yang dikenakan kos tambahan sebanyak RM2,688 untuk memastikan unit terbabit mendapat liputan ekstra.

Pada September 2018, MBM telah memperkenalkan program waranti lanjutan untuk pemilik E 300 BlueTEC Hybrid (dan kemudian turut ditawarkan kepada pemilik S 400 h), dengan menambah kepada liputan secara standard empat tahun (atau 2+2 tahun), membawakannya sehingga lapan tahun atau 180,000 km, mana yang tiba terlebih dahulu.

Mercedes-Benz M’sia umum liputan tambahan 4-tahun dengan RM2,688 untuk waranti lanjutan bateri hibrid

Apabila pengumuman ini pertama kali dilakukan tahun lalu, Waranti Lanjutan Bateri Hibrid meliputi 100% untuk tahun ke lima dan ke-enam untuk pendaftaran kenderaan, dan 75% liputan apabila memasuki tahun ke-tujuh, dan liputan 50% bagi tahun ke-lapan untuk membaiki atau mengganti bateri hibrid.

Namun program tersebut kini telah dipertingkatkan dengan menawarkan 100% liputan untuk membaiki atau menggantikan bateri hibrid tersebut untuk durasi lapan-tahun/180,000 km.

Walau bagaimana pun, ia turut mempunyai terma dan syarat yang spesifik yang perlu ditepati untuk menerima liputan berkenaan sejurus perjanjian waranti lanjutan ini ditandatangani, dengan salah satunya, “kenderaan terbabit perlu terus diselenggara oleh pengedar/pusat servis Mercedes-Benz yang bertauliah bagi menepati spesifikasi pengeluar sepanjang tempoh waranti lanjutan.”

Mercedes-Benz M’sia umum liputan tambahan 4-tahun dengan RM2,688 untuk waranti lanjutan bateri hibrid

Sebagai tambahan, waranti lanjutan ini hanya boleh digunapakai untuk membaiki atau mengganti bateri hibrid yang didapati gagal disebabkan kerosakan termasuk kerosakan pada material atau mutu kerja. Pengurangan kapasiti bateri tidak dilindungi di bawah waranti ini.

Terma-terma dan syarat-syarat ini juga menyatakan bahawa “sekiranya berlaku pembaikan atau penggantian, Mercedes-Benz Malaysia boleh, mengikut budi bicaranya sendiri, sama ada menggantikan atau membaiki bahagian yang rosak,” dan tidak bertanggungjawab untuk membayar pampasan kepada pemilik atas kehilangan penggunaan dari kenderaan, kos pengangkutan ketika kenderaan sedang diperbaiki.

Untuk pengetahuan, model plug-in hybrid seperti C 350 e dan E 350 e tidak ditawarkan di bawah program ini, dan ia masih kekal dengan waranti berasingan enam-tahun/100,000 km untuk bateri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required