Mercedes-Benz Malaysia perkenal Program Waranti Lanjutan Bateri Hibrid – hingga 8 tahun/180,000 km

Mercedes-Benz Malaysia perkenal Program Waranti Lanjutan Bateri Hibrid – hingga 8 tahun/180,000 km

Mercedes-Benz Malaysia telah memperkenalkan Program Waranti Lanjutan Bateri Hibrid untuk model E 300 BlueTEC Hybrid dan S 400 h, di mana dengannya, pemilik akan diberi perlindungan untuk pambaikan atau penggantian bateri hibrid kenderaan mereka sehingga tempoh lapan tahun atau 180,000 km daripada tarikh ia didaftar, bergantung kepada mana yang tiba dahulu.

Baru-baru ini, satu gambar invois penukaran bateri yang melibatkan E 300 h BlueTEC Hybrid tersebar di dalam media sosial, dan ia menunjukkan kos bateri itu sahaja berjumlah lebih daripada RM120,000. Program waranti lanjutan ini besar kemungkinan adalah langkah maklum balas daripada insiden tersebut. Sebelum ini, perlindungan untuk bateri hibrid dimasukkan sekali dengan waranti 2+2 tahun tanpa had batuan yang datang standard untuk semua model Mercedes-Benz.

Untuk layak dalam program waranti lanjutan ini, kenderaan tersebut perlu didaftar dalam masa kurang empat tahun (masih dalam tempoh waranti) waktu perjanjian ditandatangani. Kenderaan juga perlu melalui pemeriksaan khas waktu menandatangani perjanjian, sebelum waranti lanjutan itu boleh diberi, dan bateri hibrid kenderaan perlu berfungsi 100%.

Dengan adanya program baru ini, semua kos untuk membaiki atau mengganti bateri hibrid kenderaan akan ditanggung oleh Mercedes-Benz Malaysia, sepanjang tempoh waranti lanjutan dari tahun kelima hingga tahun kelapan daripada tarikh kenderaan didaftar.

Mercedes-Benz Malaysia perkenal Program Waranti Lanjutan Bateri Hibrid – hingga 8 tahun/180,000 km

Sudah tentu, pemilik juga perlu mematuhi beberapa terma dan syarat spesifik untuk perlindungan program ini, dengan antaranya adalah “kenderaan tersebut perlu terus diservis dan diselenggara sepenuhnya oleh pusat servis atau pengedar berdaftar Mercedes-Benz mengikut spesifikasi pengilang, sepanjang tempoh waranti lanjutan tersebut.”

Sebagai tambahan, waranti lanjutan ini juga cuma diperuntukkan bagi pembaikan atau penggantian bateri hibrid apabila ia gagal disebabkan kerosakan bahan itu sendiri atau tenaga kerja. Kegagalan bateri disebabkan kesan penggunaan dan pengurangan kapasiti bateri tidak termasuk dalam waranti ini.

Syarat dan terma program waranti lanjutan ini juga ada menyatakan, “waktu pembaikan atau penukaran, Mercedes-Benz Malaysia boleh, atas pertimbangan sendiri, sama ada untuk menukar atau membaiki bahagian yang rosak, dan tidak bertanggung jawab untuk memberi ganti rugi kepada pemilik atas kerugian tidak dapat menggunakan kenderaan, kos pengangkutan atau memberi kereta ganti waktu kenderaan sedang dibaiki.”

Sebagai maklumat, model plug-in hybrid seperti C 350 e dan E 350 e tidak termasuk dalam program waranti lanjutan baru ini, memandangkan ia mempunyai waranti berasingan sendiri untuk bateri selama enam tahun atau 100,000 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required