Mercedes-Benz E 350e dilancarkan untuk Malaysia – plug-in hybrid, tiga varian, harga bermula RM392,888

Mercedes-Benz E 350e dilancarkan untuk Malaysia – plug-in hybrid, tiga varian, harga bermula RM392,888

Sedan plug-in hybrid Mercedes-Benz E 350e sudah dipertontonkan sejak bulan April yang lalu, tapi kini, ia sudah dilancarkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia. Model yang menggunakan gabungan enjin petrol dan motor elektrik ini boleh didapati dalam varian Exclusive dan AMG Line, serta satu varian edisi terhad 60 unit Edition 60 untuk menyambut tahun kemerdekaan negara yang ke-60.

Harga untuk E 350e ini bermula daripada RM392,888, iaitu untuk varian Exclusive, diikuti varian AMG Line yang hanya RM3,000 lebih, menjadi RM395,888. Varian edisi terhad Edition 60 pula dijual pada harga RM408,888. Ini semua adalah harga atas jalan, tidak termasuk insurans, bersama jaminan empat tahun tanpa had batuan.

Enjin yang digunakan pada E 350e adalah sama seperti model C 350e, iaitu unit empat silinder petrol turbo 2.0 liter M274, tetapi motor elektriknya lebih berkuasa. Enjinnya sahaja boleh menghasilkan 211 hp dan 350 Nm tork, manakala motor elektrik pula menghasilkan 65 kW dan 440 Nm. Secara keseluruhannya, digabung dengan penggunaan transmisi automatik 7G-Tronic Plus, E 350e boleh menghasilkan 281 hp dan 550 Nm tork, dan boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 6.2 saat.

Sebagai sebuah kenderaan plug-in hybrid, E 350e mampu memberikan penggunaan bahan api lebih baik, iaitu di antara 2.1 hingga 2.5 l/100km. Motor elektrik pada kenderaan ini mendapat kuasa daripada bateri lithium-ion berkapasiti 6.2 kWh, dan ia boleh bergerak dengan hanya menggunakan kuasa elektrik sehingga 33 km. Kelajuan maksimum bagi pemanduan elektrik penuh adalah 130 km/j, manakala cas penuh boleh dilakukan dalam masa sekitar tiga jam menggunakan soket rumah dan satu jam menggunakan pengecas dinding khas.

Daripada aspek penampilan, tidak banyak beza di antara E 350e dengan model E-Class yang lain. Ciri tersendirinya cuma angkup brek berwarna biru, lencana Plug-in Hybrid di sisi dan soket mengecas pada bampar belakang, bawah lampu sebelah kanan. Pada bahagian dalam, terdapat paparan yang menunjukkan tahap bateri dan penggunaannya, serta butang untuk memilih mod enjin.

Kelengkapan pada semua model juga hampir sama, dengan semuanya dilengkapi lampu utama Multibeam LED dengan Adaptive Highbeam Plus, sistem masuk dan mulakan enjin Keyless-Go, pengawal suhu empat zon Thermotronic, balutan kulit Nappa, tempat duduk larasan kuasa dengan sistem memori dan sokongan belakang, Active Parking Assist, kamera 360 darjah, bumbung panoramik, lampu suasana 64 warna dan but belakang yang boleh dibuka tanpa sentuh.

Mercedes-Benz E 350e dilancarkan untuk Malaysia – plug-in hybrid, tiga varian, harga bermula RM392,888

Turut diberi adalah penghadang cahaya matahari berkembar di hadapan, penghadang cahaya manual untuk tingkap tepi belakang dan kuasa elektrik untuk cermin belakang, Widescreen Cockpit dengan paparan 12.3 inci, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto, pengecas tanpa wayar Qi dan sistem bunyi Burmester 13 pembesar suara. Tiada head-up display pada model ini.

Perbezaan di antara varian ini hanyalah gayanya, di mana varian Exclusive datang dengan rim 19 inci 10 cabang dan kemasan kayu coklat cair. Varian AMG Line pula mendapat kit badan yang lebih agresif, rim 19 inci lima cabang, roda stereng rata di bawah dan kemasan dalam jalinan besi dan konsol tengah hitam berkilat.

Sementara itu, varian Edition 60 pula adalah sama seperti varian Exclusive, cuma ia ditambah dengan rim 19 inci enam cabang, balutan tempat duduk dan panel pintu kulit macchiato beige dan saddle brown designo serta kemasan panel plastik hitam berkilat. varian ini juga mendapat lencana Edition 60 pada fender hadapan dan konsol tengah, serta kunci putih berkilat dan plet penghargaan eksklusif daripada Royal Selangor.

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) juga telah mengumumkan harga E 350e melalui Agility Financing iaitu RM3,928 setiap bulan untuk varian Exclusive, RM3,958 sebulan untuk AMG Line dan RM4,088 sebulan untuk Edition 60 – bagi tempoh tiga tahun. Anda boleh melihat lebih lagi berkenaan spesifikasi model E-Class di CarBase.my.

GALERI: Mercedes-Benz E 350e Edition 60

GALERI: Mercedes-Benz E 350e AMG Line

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required