Semalam kami ada melaporkan harga model Sportster dan Softail dari Harley-Davidson (H-D) untuk pasaran Malaysia akan diturunkan, hasil daripada pembukaan kilang di Thailand, iaitu tempat dua model ini dikeluarkan. Sekarang, kami sudah ada senarai penuh harga setiap model, dan kebanyakannya menunjukkan penurunan, ada yang melebihi 10%.

Jika dibandingkan dengan tahun lalu, harga purata model yang menggunakan warna hitam biasa turun 10.41%, manakala yang menggunakan warna lain pula turun purata 12.5%. Model yang menggunakan warna dua tona turun 9.19% manakala yang disudahi dengan warna Custom tidak berubah. Turut diperkenalkan bermula tahun ini adalah barisan warna Custom dua tona untuk beberapa model seperti Touring, Softail dan Sportster.

Penjimatan paling besar adalah untuk siri model Softail CKD, dengan harga Fatboy 114 2019 dikurangkan sebanyak 29% berbanding harga 2018. Model Fat Boy yang mempunyai warna pula sekarang dikurangkan sebanyak 28%, manakala untuk keseluruhan barisan model Softail penurunannya adalah purata 23%.

Melihat kepada model Sportster pula, penurunan harganya adalah purata 18%, dengan Iron XL883N sekarang dijual pada harga cuma RM68,200 daripada RM86,072 (turun 20%) sebelum ini, manakala model Forty-Eight pula turun 19%. Model Harley-Davidson baru paling murah di Malaysia sekarang adalah Sportster XL883L Super Low, dengan harga RM62,600 (tahun lepas dijual pada harga RM76,426).

Model yang paling mahal pula adalah FLHTK Ultra Limited warna Custom dua tona dan FLTRU Road Glide Ultra (bergantung kepada aksesori), dengan kedua-duanya dijual pada RM238,200. Sekarang ini, Harley-Davidson Malaysia mempunyai dua cawangan iaitu di Melaka dan Pulau Pinang, manakala pusat pameran utama berada di Petaling Jaya.