Tiada kamera AES baru dipasang buat masa ini – Loke

Tiada kamera AES baru dipasang buat masa ini – Loke

Buat masa ini, kerajaan masih belum melaksanakan sebarang pemasangan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) baharu dengan menggunakan peruntukan kerajaan.

Perkara yang disahkan oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook di Dewan Rakyat hari ini, setakat 1 Mac 2019, sebanyak 45 kamera telah beroperasi iaitu 29 kamera peraturan had laju dan 16 kamera peraturan lampu isyarat di Semenanjung Malaysia, laporan Bernama.

“Kesemua kamera yang terlibat telah dipasang di bawah kontraktor terdahulu dan kos pemasangan bagi kamera adalah ditanggung oleh kedua-dua syarikat sebelum ini dan tidak nyatakan terperinci kos pemasangannya,” katanya bagi menjawab soalan yang dikemukakan oleh Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar (GPS-Santubong) yang bertanya sama ada kerajaan berhasrat memasang lebih banyak kamera AES dan kos yang terlibat.

Tiada kamera AES baru dipasang buat masa ini – Loke

Loke turut berkata, sistem ini adalah antara inisiatif kerajaan menggunakan teknologi untuk menangani masalah kemalangan jalan raya dengan meningkatkan persepsi pemandu. Malah ia juga dianggap sebagai alat pendidikan dan penguatkuasaan.

“Sistem ini bukanlah untuk memerangkap sesiapa saja, tetapi untuk mendidik pengguna jalan raya agar memathui undang-undang lalu lintas yang ditetapkan terutamanya di kawasan yang sering berlaku kemalangan.

“Di kawasan yang dipasang kamera ini, terdapat papan tanda yang memaklumkan kehadiran sistem berkenaan yang dipasang pada jarak 3 km, 2 km dan 1 km sebelum lokasi kamera sebenar. Papan tanda tersebut bertejuan untuk memaklumkan kepada para pemandu bahawa kawasan berkenaan melaksanakan sistem ini, ia bukan sengaja untuk memerangkap pemandu,”ujar Loke lagi.

Tambahnya, di bawah sistem AES, lebih 90,000 saman telah dikeluarkan namun jumlah pesalah yang membayar saman mereka masih dianggap rendah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required