Mercedes-Benz GLE450 AMG Line V167 dipertonton di Malaysia – harga jangkaan bermula RM633,888

Mercedes-Benz GLE450 AMG Line V167 dipertonton di Malaysia – harga jangkaan bermula RM633,888

Mercedes-Benz GLE 450 AMG Line V167 kini telah pun dipertontonkan secara eksklusif hari ini dalam Festival Hungry For Adventure anjuran Mercedes-Benz Malaysia (MB) yang membuka tirainya hari ini selama tiga hari, di Sentul Depot, KL.

Dibangunkan dengan Modular High Architecture (MHA) baharu, SUV mewah ini didatangkan dengan enjin 3.0 liter pengecas turbo enam-silinder, ia mampu meledakkan kuasa sehingga 367 hp dari 5,500-6,100 rpm dan tork 500 Nm dari 1,600-4,500 rpm. Penjana kuasa ini dipadankan dengan transmisi automatik 9G-TRONIC sembilan-kelajuan, dan padanan ini membolehkannya memecut dari 0-100 km/j dalam 5.7 saat dan kelajuan tertinggi sehingga 250 km/j.

Meledakkan lagi prestasinya dengan adanya integrated starter/alternator (ISG) untuk menyokong fungsi hibrid termasuk EQ Boost (tambahan 21 hp/250 Nm untuk jangka masa pendek) atau pemulihan tenaga. Beroperasi pada sistem elektrikal 48-voltan, saluran kuasa dalaman ini bekerjasama dengan ISG, water pump, pemampat pendingin hawa dan dengan kesemua ini Mercedes telah menggelarkannya sebagai suspensi E-Active Body Control. Ia adalah antara keistimewaan yang diterjemahkan oleh Mercedes-Benz untuk SUV mewah baharu.

Mercedes-Benz GLE450 AMG Line V167 dipertonton di Malaysia – harga jangkaan bermula RM633,888

Meningkatkan lagi pengendaliannya, GLE 450 AMG turut didatangkan dengan mod transmisi DYNAMIC SELECT, fasa pembangunan terkini bagi suspensi udara dengan sistem AIRMATIC bersama sistem Adaptive Damping PLus (ADS+) yang dipertingkatkan. Dengan Road Surface Scan, GLE ini juga boleh mengenalpasti hentakan jalan bagi menawarkan keselesaan pengendalian yang lebih optimum.

Kalau nak memandu GLE 450 AMG ini di laluan off-road, sistem suspensi pintar ini turut didatangkan dengan fungsi mod pemanduan-bebas. Antaranya GLE boleh menaik atau menurunkan badannya sendiri mengikut tahap suspensi jika kenderaan tersekat dalam laluan berpasir.

Selain itu, ia turut mendatangkan sistem bantuan pemandu dan keselamatan termasuk Active Distance Assist Distronic, Active Brake Assist (dengan fungsi turning-off), Active Stop-and-Go Assist, Active Steering Assist, Active Distance Assist, Active Blind Sport Assist (dengan amaran keluar) dan beberapa lagi.

Mercedes-Benz GLE450 AMG Line V167 dipertonton di Malaysia – harga jangkaan bermula RM633,888

Menurut Mercedes-Benz, GLE 450 AMG merupakan SUV yang lebih praktikal berbanding sebelum ini. Model baharu ini 80 mm lebih panjang bagi jarak rodanya iaitu 2,995 mm, membolehkan ruang lebih besar untuk penumpang dan barisan tempat duduk ketiga. Malah ia juga mendatangkan pilihan untuk barisan tempat-duduk kedua dengan enam-hala larasan elektrik sepenuhnya, membolehkan tempat duduk kiri dan kanan dipisahkan depan dan belakang sehingga 100 mm.

Penambahan dimensi bagi ruang kaki barisan tempat duduk kedua menjadikannya 1,045 mm (+69 mm), ruang kepala belakang sehingga 1,025 mm (+33 mm) dengan semua tempat duduk dalam keadaan normal. Manakala kapasiti untuk penyimpanan barangan pula antara 825 hingga 2,055 liter, dan meningkat 72 mm bagi kelebarannya. Dengan suspensi udara Airmatic, bahagian belakang SUV ini juga boleh direndahkan sekitar 40 mm untuk memudahkan menyimpan dan mengeluarkan muatan.

Memperhebatkan lagi penampilan gayanya, ia turut didatangkan dengan pakej AMG Line untuk luaran dengan kehadiran bampar hadapan rekaan “A-wing” bersama corong hadapan yang lebih menyerlah, gril radiator berlian dengan pins krom, roda aloi jejari-berkembar lima AMG 22-inci, dan juga kepingan underguard bagi splitter hadapan serta kemasan hitam berkilat pada diffuser belakang.

Lampu utamanya didatangkan dengan unit Multibeam LED dengan lampu tinggi Ultra Range dan dua jaluran LED bagi lampu nyalaan siang untuk menyerlahkan lagi penampilannya. Lain-lain ciri yang ditampilkan termasuklah bumbung gelangsar panaromik, dan kemasan aluminium.

Bertambah menarik dengan kehadiran pakej Acoustic Comport yang membolehkan GLE 450 AMG Line ini mengurangkan bunyi bising termasuk ketika jentera dipacu dalam kelajuan tinggi. Ia turut menawarkan windscreen dan tingkap sisi dengan lapisan kaca keselamatan dan filem peredam-bunyi bising, sekaligus mempertingkatkan lagi kalis bunyi.

Untuk mempertingkatkan lagi era digitalnya, GLE ini turut dilengkapi dengan MBUX- Mercedes-Benz User Experience, dengan menampilkan dua skrin besar 12.3-inci dan 31.2 inci yang diposisikan sebelah-menyebelah untuk pandangan skrin lebar yang lebih impresif.

Mercedes-Benz GLE450 AMG Line V167 dipertonton di Malaysia – harga jangkaan bermula RM633,888

Sistem revolusi ini termasuk juga dengan LINGUATRONIC yang lebih praktikal. Ini termasuklah sistem multimedia MBUX juga boleh mengesan dan memahami setiap perkataan yang datang dari fungsi infotainmen dan operasi kenderaan. Sistem ini turut disambungkan dengan sistem kawalan keselesaan Energizing yang menawarkan beberapa program menarik termasuk mod mengurut, muzik dan pencahayaan ambien.

Selain itu, empat corong udara kini diposisikan di bahagian tengah pada papan pemuka, disokong dengan dua lagi corong di bahagian sudut, dengan suisnya terletak di bahagian bawah. Sementara konsol tengahnya pula terdiri daripada dua pemegang iluminasi dengan pad sentuhan dan beberapa suis kawalan yang terletak di antaranya.

Bagi model yang ditawarkan untuk pasaran Malaysia, ia hadir dengan versi lima- dan tujuh-tempat duduk. Ia ditawarkan dengan harga jangkaan bermula RM633,888. Jadi, kalau anda ada masa dan kesempatan, jom meriahkan Festival Hungry For Adventure di Sentul Depot, KL, yang sedang berlangsung selama tiga hari. Selain membariskan semua SUV Mercedes-Benz yang ada di pasaran tempatan, banyak juga aktiviti menarik disediakan khas untuk pengunjung, termasuklah cabaran lasak, peluang pandu uji dan menonton konsert artis antarabangsa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required