Penilaian semula Dasar Automotif Nasional akan ada kerangka kawal selia bagi kereta terbang, autonomous

Penilaian semula Dasar Automotif Nasional akan ada kerangka kawal selia bagi kereta terbang, autonomous

Institut Automotif Robotik dan IoT Malaysia (MARii) mendedahkan, Dasar Automotif Nasional (NAP) yang sedang dinilai semua akan merangkumi kerangka kawal selia bagi “kereta terbang”, lapor Bernama. Dasar yang dikemaskini itu dijangka akan diumumkan tidak lama lagi – ia sepatutnya sudah diumumkan hujung tahun lalu, sebelum dianjakkan kepada suku pertama tahun ini.

Menurut CEO MARii, Datuk Madani Sahari, peraturan dan undang-undang wajib untuk mengawal selia industri automotif kini sedang dirangka dan akan merangkumi aspek pengangkutan peribadi, termasuk kenderaan elektrik dan pemanduan autonomous.

“Ia bukan hanya untuk ‘kereta terbang’ tetapi untuk hal-hal lain seperti pemanduan autonomous dan kereta pemanduan sendiri yang memerlukan penilaian semula terhadap peraturan dan undang-undang yang sedia ada, termasuk aspek insurans. Kami akan mengkaji dan bangunkan sebuah kerangka perundangan yang komprehensif,” jelas beliau.

Malaysia dijangka memperkenalkan prototaip kereta terbang tahun ini. Projek berkenaan, yang diumumkan bulan lalu oleh Menteri Pembangunan Keusahawanan, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof yang mendakwa aakan mempertemukan kepakaran dalam bidang aeroangkasa, drone, unmanned aerial vehicle (UAV) dan sektor automotif.

Katanya lagi, prototaip berkenaan sudah tersedia, dan memerlukan kos lebih RM1 juta untuk dibangunkan. “Tahun ini merupakan sasaran yang boleh dicapai untuk memperkenalkan prototaip kereta terbang kerana semua teknologi terlibat sudah ada. Kini hanya bergantung kepada berapa cepat pelaksanaannya boleh dilakukan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required