Kia Optima EX dilancarkan di Malaysia – RM139,888

Kia Optima EX dilancarkan di Malaysia – RM139,888

Naza Kia Malaysia telah memperkenalkan Optima EX baharu, yang diposisikan di bawah varian GT, yang dijual pada harga RM139,888 (atas jalan tanpa insurans). Ia menjadikannya RM30,000 lebih murah berbanding GT, tetapi tidak seperti GT, sedan segmen-D ini menerima enjin 2.0 liter naturally-aspirated.

Enjin 2.0 CVVL ini memberikan kuasa sehingga 163 PS dan tork 196 Nm, dan dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan konvensional. Ia sebenarnya adalah kurang prestasi sedikit berbanding enjin GT yang dipadankan dengan unit 2.0 T-GDi dengan kuasa 245 PS dan 350 Nm. Walau bagaimana pun, untuk varian baharu ini, tiada angka prestasi yang diberikan secara terperinci.

Bagi rekaannya, Optima EX menerima gril “vertical intaglio”, dengan lampu utama LED projektor berkembar, serta corong bawah baharu dengan palang mendatar berbanding rekaan yang lebih sarat pada GT. Walau bagaimana pun lampu kabus LED mirip dengan GT. Lain-lain ciri untuk luaran termasuk lampu belakang kombinasi LED dan roda aloi pelbagai-jejari 17-inci.

Di dalamnya, kabinnya dilengkapi tempat duduk pemandu berkuasa elektrik dengan fungsi memori, tempat duduk fabrik hitam, brek parkir elektrik, kunci pintar dengan butang penghidup enjin dan sistem infotainmen tujuh-inci dengan fungsi Android Auto dan Apple CarPlay. Malah ia turut dilengkapi dengan Paparan Pandangan Sekeliling 360-darjah yang tidak disertakan pada model Optima EX terdahulu .

Terdapat tiga pilihan warna iaitu Aurora Black, Snow White Pearl dan Platinum Graphite. Sekali lagi, Optima EX ditawarkan pada harga RM139,888, dan termasuk dengan waranti lima-tahun/tanpa had perbatuan.

GALERI: KIa Optima GT facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required