Untuk pasaran di Pakistan, Toyota akhirnya menggantikan model sedan paling asas keluarannya, Etios dengan model generasi kedua. Dan, model Etios terbaru itu sebenarnya mengambil asasnya daripada Perodua Bezza! Ini model kereta Toyota yang pertama menggunakan asas dari Perodua, dan bukan sebaliknya seperti sebelum ini.

Etios sudah berada dalam pasaran sejak 2010, dan pengenalan model baru berkenaan memberikan kelebihan kepada Toyota dalam menawarkan kenderaan dengan kelengkapan yang bertambah baik; sebagai contoh, ciri kawalan kestabilan VSC dan Eco Idle datang sekali seperti yang ada pada Bezza.

Bagaimanapun, ia bukanlah hanya melibatkan sekadar rebadge yang mudah terhadap model Perodua berkenaan, memandangkan terdapat beberapa perubahan luaran yang dilakukan. Di depan, lampu utama LED digunakan dengan ciri Outer Oblique Light, sebuah teknologi lampu adaptif. Grilnya juga ditinggikan, dengan rekaan bampar yang baru lengkap dengan bukaan masukan udara.

Di belakang, lampu direka semula untuk jadi lebih kurus, dan bampar belakang hadir dengan bahagian ala diffuser di bawahnya. Rekaan papan pemuka pula kekal sama dengan Bezza. Sedikit kelainan ialah penggunaan stereng tiga jejari dari Vios. Model pasaran Pakistan itu juga datang dengan kawalan cruise dan unit App Phone Receiver dengan Intelligent Logic – ini tak ada pada Bezza.

Toyota Etios menggunakan enjin 1.3L yang sama dengan Bezza, digandingkan dengan transmisi automatik empat-kelajuan. Walaupun lebih kecil dari enjin 1.5L pada Etios sebelum ini, tetapi dengan ciri Dual VVT-i ia menjanakan kuasa yang lebih (95 PS/121 Nm). Enjin 1.4 diesel pula sama seperti sebelumnya, dengan janaan 68 PS dan 170 Nm.

Toyota Etios baru ini mula dijual di Pakistan bermula hari ini, 1 April, sempena April Fools, dengan harga 2,019,401 rupees. Terima kasih Theophilus Chin untuk info ini! Eh, kejap. Boleh percaya ke ni?