Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 bakal tiba di M’sia

Mercedes-Benz Malaysia telah mula menyebarkan perkhabaran mengenai model A-Class Sedan V177 menerusi lama Facebook rasminya, yang dijangka bakal dilancarkan di negara ini tidak lama lagi. Pertama kali tampil di khalayak global pada Julai tahun lalu, dan ini merupakan alternatif bagi mereka yang inginkan ruang but yang lebih besar berbanding apa yang A-Class Hatchback W177 tawarkan.

Buat masa ini, perincian spesifikasinya masih kekal misteri, dan teaser yang disiarkan hanya memberikan sedikit informasi. Bagi enjinnya, A-Class Sedan ini ditawarkan dengan dua enjin petrol pengecas turbo empat-silinder atau unit diesel OM608 1.5 liter.

Bagi pilihan petrol, yang pertama ialah M282 1.33 liter dengan kuasa 161 hp (163 PS) dan 250 Nm, sementara M260 2.0 liter pula menawarkan sama ada 188 hp (190 PS) dan 300 Nm pada A 220, dan 221 hp (224 PS) dan 350 Nm bagi varian A 250.

Di Malaysia, model semasa A-Class Hatchback didatangkan dengan varian A 200 dan A 250, kedua-duanya dengan transmisi 7G-DCT wet dual-clutch tujuh-kelajuan. Kami jangkakan penjana kuasa ini juga akan ditawarkan pada A-Class Sedan, tapi apa pun kenalah tunggu dan lihat.

Seperti W177, A-Class Sedan ini dibangunkan dengan platform Modular Front Architecture 2 (MFA2), tetapi ia lebih panjang (4,549 mm) berbanding hatchback (4,419 mm) dan sedikit tinggi (1,446 mm) dengan perbandingan (1,440 mm). Namun kedua-duanya berkongsi kelebaran (1,796 mm) dan jarak roda (2,729 mm) yang sama.

Penambahan panjang dan ketinggian ini memberikan hasil yang lebih memuaskan bagi ruang kepala di bahagian belakang dan ruang antara bahu dan siku, sementara but pula berkapasiti 420 liter iaitu 50 liter lebih berbanding versi hatchback.

Di dalamnya, A-Class Sedan banyak berkongsi ciri dengan hatchback, termasuklah paparan yang lebih lebar yang disambungkan pada antara muka Mercedes-Benz User Experience (MBUX).

Kalau nak tahu lebih banyak mengenai A-Class Sedan ini, kena tunggukan pelancarannya di Malaysia tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required