Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 – lebih perincian

Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 – lebih perincian

Teruja dengan pengenalan versi sedan untuk Mercedes-Benz A-Class generasi baharu Julai lalu? Ini ada lagi laporan untuk menyambung keterujaan anda terhadap model berkenaan – Mercedes-Benz telah mendedahkan lebih lagi perincian terhadap sedan pacuan hadapan generasi baharu tersebut.

Dua enjin petrol ditawarkan untuk model ini iaitu enjin 1.33 liter untuk A 200 dan 2.0 liter bagi A 220 4Matic, A 250 dan A 250 4Matic. Model diesel pula hadir dengan satu enjin iaitu 1.5 liter untuk model A 180.

Enjin M282 1.33 liter empat silinder dengan pengecas turbo yang diberikan pada A 200 berkenaan adalah produk usahasama Mercedes-Benz dan Renault, menghasilakan kuasa 161 hp (163 PS) dan tork maksima 250 Nm. Ia hadir dengan dua pilihan transmisi iaitu enam-kelajuan manual atau klac berkembar automatik tujuh-kelajuan 7G-DCT.

Model dengan kotak gear manual berupaya memecut dari pegun hingga 100 km/j dalam masa 8.3 saat, manakala versi yang dilengkapi sistem DCT automatik mampu mencatatkan masa 8.1 saat untuk pecutan sama. Kedua-dua model berkenaan walau bagaimanapun mempunyai kelajuan maksima yang sama iaitu 230 km/j.

Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 – lebih perincian

Bagi enjin M260 2.0 liter empat silinder turbo pula, ia hanya menerima kotak gear 7G-DCT tanpa pilihan manual. Enjin untuk versi A 220, ia ditala bagi menghasilkan kuasa 188 hp (190 PS) dan tork maksima 300 Nm. Manakala versi A 250, talaan yang diberikan membolehkan enjin berkenaan mengerah 221 hp (224 PS) dan tork maksima 350 Nm.

Ini membolehkan A 220 4Matic memecut dari 0-100 km/j dalam masa tujuh saat sebelum mencapai kelajuan maksima 237 km/j. Sementara untuk model A 250 sama ada dengan sistem 4Matic atau tidak, boleh memecut pada jarak sama dalam masa 6.3 saat dengan kelajuan maksima dicatatkan pada 250 km/j.

Beralih ke versi diesel, enjin OM608 1.5 liter turbo empat silinder pada model A 180 mampu untuk menjana 114 hp (116 PS) pada takat 4,000 rpm dan tork maksima 260 Nm bermula 1,750 rpm hingga 2,750 rpm. Model ini tidak sepantas model-model petrol dengan pecutan 0-100 km/j dicatatkan pada 10.6 saat dan kelajuan maksimanya hanya 206 km/j.

Walau bagaimanapun, versi 1.5 liter diesel ini mempunyai catatan penggunaan bahan api paling baik iaitu serendah 4.1 l/100 km, berbanding versi-versi petrol turbo yang mencatatkan bacaan sekitar 5.2 hingga 6.5 l/100 km.

Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 – lebih perincian

A Class sedan akan dijual dalam tiga kemasan iaitu Style, Progressive dan AMG Line. Untuk versi Style, ia menampilkan gril diamond radiator dengan pin-pin kemasan hitam bersama jalur perak dan krom, skirt sisi dengan warna badan serta jalur-jalur krom. Bahagian dalaman pula menerima pakej Seat Comfort yang dibekalkan dengan tempat duduk Luxury, balutan upholsteri kulit Artico/fabrik Bertrix dan juga pakej Light and Visibility.

Untuk Progressive pula, kelengkapannya turut termasuk jalur krom pada tingkap, kemasan serlahan pada tip ekzos, apron belakang dengan kemasan krom, upholsteri kulit Artico/fabrik Fléron, roda stereng sport balutan kulit, jahitan dekorasi hitam, bersama kemasan-kemasan gentian karbon palsu terang dan gelap serta perak.

Bagi versi AMG Line, ia menerima apron hadapan AMG dengan spiltter udara krom, panel bendul sisi AMG dan juga apron belakang AMG bersama kemasan krom dan kemasan serlahan tip ekzos. Ciri lain yang turut diberikan termasuk gril diamond radiator dengan pin krom, suspensi selesa lebih rendah dan sistem stereng-terus dengan nisbah bervariasi. AMG Line A 220 turut menerima cakera brek hadapan yang ditebuk.

Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 – lebih perincian

Bahagian dalam untuk model lebih sporty ini pula menerima tempat duduk sports bersama pakej Seat Comfort dan juga perehat kepala boleh laras, pedal kemasan brushed stainless steel AMG, karpet kaki istimewa, roda stereng rata di bawah balutan kulit Nappa dengan jahitan serlahan dan kemasan krom perak.

Uphlosteri untuk versi ini boleh dipilih sama ada dengan kulit Artico/gentian mikro Dinamica, atau kulit Artico dan kemasan aluminium. Manakala untuk jahitan serlahan pada kabin, warna merah atau hitam akan diberikan bergantung pada pilihan warna utama upholsteri.

Pakej Leather opsyenal juga ditawarkan untuk Progressive dan AMG Line, yang turut termasuk jahitan dekoratif serta jalur pada panel instrumen. Pakej Night pula turut disediakan bagi mereka yang mahukan penutup cermin sisi, jalur pada gril hadapan, kemasan pada apron belakang dan garis tingkap yang berwarna hitam.

Mercedes menawarkan pilihan rim dengan saiz bermula 16-inci hingga 19-inci untuk A-Class sedan, diberikan berdasarkan kemasan yang dipilih. Bagi model istimewa Edition 1, rim 19-inci akan dibekalkan secara standard.

Edition 1 turut akan menerima serlahan kemasan tembaga pada bahagian luaran seperti pada bahagian pin-pin gril dan juga kesemua rim, serta ciri standard lain termasuk lampu hadapan LED High Performance, tempat duduk sport dengan perehat kepala boleh laras serta lampu suasana.

Pilihan lampu hadapan Multibeam LED dengan 18 LED individu untuk setiap sebelah lampu juga ditawarkan sebagai ciri opsyenal. Manakala untuk ciri keselamatan, sebahagian sistem pakej bantuan pemanduan dari S-Class diturunkan pada model sedan paling kecil ini, termasuk sistem Active Distance Control Distronic, Active Steering Assist, Active Speed Limit Assist; Active Brake Assist, Evasive Steering Assist, Active Blind Spot Assist dan Pre-Safe Plus. Sistem paparan Heads-up turut disediakan sebagai satu lagi ciri pilihan.

Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 – lebih perincian

Mercedes-Benz A-Class generasi baharu diberikan sistem multimedia terkini digelar Mercedes-Benz User Experience (MBUX), menampilkan kawalan pintar menggunakan suara. Pada versi sedan ini, ia diberikan pilihan untuk sistem paling asas (Basic Navigation Package) yang diberikan dua skrin setiap satunya bersiaz tujuh-inci, butang Touch Control dan pad sesentuh.

Manakala untuk pakej sistem Premium Navigation, ia dilengkapkan dengan dua skrin lebih besar bersaiz 10.25-inci. Ia juga dibekalkan dengan fungsi Traffic Sign Assist serta turut boleh menerima sokongan navigasi mengunakan kecerdasan buatan (A.I). Servis Mercedes me Connect pula menambahkan lagi fungsi berkenaan dengan servis concierge dan juga servis navigasi selanjutnya.

Ciri opsyenal lain yang ditawarkan untuk model sedan ini termasuk sistem bunyi Burmester, lampu suasana kabin dengan 64-warna, tempat duduk dengan liang dan pemanas, pakej Multicontour Seat dengan fungsi pengurut serta bumbung panaromik gelangsar. Berberapa ciri ini ada dirangkumkan dalam pakej Business.

Untuk pasaran Jerman, A-Class sedan akan dijual pada harga bermula (termasuk cukai VAT) 30,916 euro (RM148,202) untuk model A 200, manakala model tertinggi A 250 4Matic dijual dengan harga bermula 39,526 euro (RM189,476). Model ini akan menerjah pasaran terpilih bermula awal tahun hadapan, manakala Mercedes-Benz Malaysia masih lagi belum mengesahkan sama ada ia akan dibawa ke pasaran tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required