Mercedes-Benz A-Class 2018 – banyak peningkatan

Mercedes-Benz A-Class 2018 – banyak peningkatan

Mercedes-Benz A-Class W177 akhirnya didedahkan secara rasmi. Hatchback generasi keempat ini melihatkan banyak perubahan, bermula dengan bahagian hadapan yang semakin agresif, inspirasi daripada CLS, lampu lebih runcing (unit Multibeam turut ditawarkan) dan gril bentuk trapezoid. Pada bahagian sisi, jarak roda yang lebih panjang, serta garis bahu yang lebih jelas menjadikannya nampak lebih panjang.

Pergi ke belakang, A-Class baru ini nampak lebih lebar hasil penggunaan cermin yang lebih condong ke hadapan, serta lampu belakang yang terbahagi dua dan jarak lebih luas antara pemantul cahaya. Pilihan rim yang disediakan dalah dari 16 hingga 19 inci. Turut diperbaiki adalah rintangan angin, menjadi 0.25 Cd, di mana ia turut dibantu Airpanel (pilihan tambahan) yang boleh menutup gril dan bukaan udara apabila tidak diperlukan.

Dengan ukuran 4,419 panjang, 1,796 mm lebar dan 1,440 mm tinggi, A-Class baru ini adalah 127 mm lebih panjang, 16 mm lebih lebar dan 7 mm lebih tinggi berbanding model generasi ketiga. Jarak rodanya pula 30 mm lebih panjang. Mercedes mendakwa kereta ini menawarkan ruang kepala, bahu dan siku lebih luas, serta akses lebih mudah ke tempat duduk belakang dan ruang simpanan 29 liter lebih besar (370 liter).

Mercedes-Benz A-Class 2018 – banyak peningkatan

Bahagian dalam A-Class baru ini mengikut model lain seperti E-Class, dengan papan pemukanya didominasi panel paparan besar yang seperti terapung. Varian asas menggunakan panel paparan 7.0 inci untuk instrumen dan infotainmen – skrin sesentuh buat pertama kali untuk infotainmen – dan anda boleh memilih sehingga skrin yang bersaiz 10.25 inci.

Sistem yang digunakan untuk infotainmen ini juga kini menawarkan kawalan suara, serta boleh ditambah dengan navigasi Hare dengan augmented reality. Ia dapat menunjukkan keadaan sekeliling menggunakan kamera hadapan, dan paparan digabungkan dengan paparan navigas. Ciri lain yang diberi adalah sambungan USB C, serta kelengkapan lain yang boleh ditambah seperti panel sesentuh, sambungan Car-to-X, head-up display dan sistem bunyi Burmester.

Pada bahagian dalaman yang lain, pembeli boleh mendapatkan tempat duduk yang dilengkapi dengan ciri pemanas, penyejuk dan mengurut, serta lampu suasana 64 warna. Tidak seperti E-Class, warna ini dibahagikan kepada 10 warna utama dan pencahayaan tersebut boleh bertukar warna.

Mercedes-Benz A-Class 2018 – banyak peningkatan

Pada aspek keselamatan, A-Class baru ini boleh didapati dengan fungsi pemanduan semi-autonomous S-Class. Pakej bantuan pemanduannya pula dimasukkan dengan cruise control adaptif Distronic, Active Emergency Stop Assist dan Active Lane Change Assist. Brek kecemasan autonomous Extended Active Brake Assist diberikan secara standard dan boleh membantu mengelakkan kemalangan dengan kenderaan lain, pejalan kaki ataupun penunggang basikal, manakala Pre-Safe Plus kini boleh mengesan perlanggaran dari belakang dan menekan brek apabila tidak bergerak untuk mengurangkan impak.

Semasa pelancaran, A-Class baru ditawarkan dengan tiga varian yang dikuasakan oleh enjin baru. Bagi unit petrol, terdapat enjin empat silinder turbo M282 1.4 liter (sebenarnya 1.33 liter) bagi A 200 yang mampu menghasilkan 163 hp/250 Nm (menggantikan enjin 1.6 liter sebelum ini) dan unit 2.0 liter turbo M260 berkuasa 224 hp/ 350 Nm tork untuk A 250 (model sekarang menggunakan unit M270). Varian A 180 d pula dikuasakan oleh enjin empat silinder 1.5 liter OM608 turbodiesel yang mampu menghasilkan 116 hp dan 260 Nm tork.

Pilihan transmisi termasuk manual enam kelajuan (A 200 sahaja), serta klac berkembar tujuh kelajuan (unit baru dari Getrag untuk A 200 dan A 180 d, manakala A 250 menggunakan unit 7G-DCT Daimler sendiri yang telah dipertingkat). Sistem pacuan semua roda 4Matic juga ada ditawarkan. A-Class baru ini mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 8.0 saat untuk A 200 (8.2 menggunakan unit manual), 6.2 saat untuk A 250 dan 10.5 saat untuk A 180 d.

Untuk suspensi, orang ramai mempunyai pilihan dua tetapan berbeza. Bahagian hadapan masih lagi menggunakan penyerap MacPherson, tetapi di belakang kini ia adalah unit asas torsion beam bagi A 200 dan A 180 d, manakala suspensi independent four-link dipasang kepada A 250. Suspensi standard biasa boleh dipasang dengan spring 15 mm lebih rendah, serta juga penyerap adaptif.

Mercedes juga mendakwa kereta ini sekarang lebih senyap, lebih tegar, mempunyai sambungan lebih kuat di antara bahagian badan, suspensi dan enjinnya, penyerap bunyi lebih efektif pada bahagian badan dan suspensi serta sistem penyejukan yang direka semula. Tahap kebisingan udara juga dapat dikurangkan agak banyak berbanding model sebelumnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required