Shell Malaysia naik taraf stesen jadi mesra alam, jimat

Shell Malaysia naik taraf stesen jadi mesra alam, jimat

Shell Malaysia telah memulakan langkah untuk menjadikan stesen-stesen minyaknya lebih mesra alam dengan pengenalan dua buah stesen minyak dan runcit seumpamanya di negara ini. Shell Damansara dan Shell Taman Connought telah dinilai dan menepati standard Indeks Bangunan Hijau (GBI).

GBI merupakan kaedah penarafan yang diiktiraf oleh industri di negara ini untuk bangunan yang mempromosikan kelestarian di dalam persekitaran pembangunan dengan cara menjimatkan tenaga dan sumber. Dua stesen berkenaan menjadi yang pertama bagi kategori bahan api runcit baru yang mendapatkan standard pensijilan itu. Shell juga menjadi yang pertama di rantau Asia Pasifik menggunakan pendekatan hijau ini bagi perniagaan stesen minyak runcitnya.

Langkah Shell ini selari dengan visi syarikat itu untuk mengurangkan pembebasan karbon di stesen-stesennya sehingga 50% menjelang 2025. Bagi peringkat awal, sasarannya adalah untuk mengurangkan penggunaan tenaga dan memperbaiki jejak pembebasan karbon dan kesannya ke atas alam.

Shell Malaysia naik taraf stesen jadi mesra alam, jimat

Antara elemen bagi indeks pelaksanaan bangunan hijau termasuk pemasangan sistem solar photovoltaic pada bahagian kanpoi di stesen, yang membolehkan penjanaan elektrik pada waktu siang untuk digunakan di sebelah malam – sekali gus menurunkan kos operasi.

Sebagai contoh, sistem 50 kW yang digunakan di stesen Damansara Jaya membantu mengurangkan perbelanjaan bil elektrik sekitar 20%. Difahamkan, kos bulanan yang perlu ditanggung oleh stesen itu ialah RM11,00, menjadikan peratusan itu mampu memberikan penjimatan yang banyak.

Stesen “hijau” berkenaan juga turut menggunakan permukaan bumbung dan dinding yang dicat putih untuk menangkis haba solar, sekali gus membantu mengurangkan suhu keseluruhan di dalam bangunan serta mengurangkan beban sistem pendingin hawa. Penambahbaikan ini memberikan penjimatan sebanyak RM22,750 setahun bagi satu stesen.

Shell Malaysia naik taraf stesen jadi mesra alam, jimat

Elemen pencahayaan juga diberi kemaskini, dengan peralihan kepada sistem LED yang tidak hanya lebih tahan lama, tetapi turut mengurangkan penggunaan tenaga sehingga 285 kWh setahun. Tidak lupa juga kepada penjimatan air menggunakan paip khas. Ini mengurangkan penggunaan air sehingga 60% berbanding paip biasa – jimat sehingga 310 kubik meter air setiap tahun.

Stesen mesra alam ini juga dilengkapi sistem peninjau tenaga, membolehkan pemerhatian terhadap penggunaan elektrik dan air dilakukan dengan data-data berkaitan penjimatan dan unsur mesra alam dipaparkan pada skrin elektronik di pintu masuk kedai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required