Ford Kuga 2019 diperkenalkan di peringkat global – menawarkan varian hibrid ringkas, penuh dan plug-in

Ford Kuga 2019 diperkenalkan di peringkat global –  menawarkan varian hibrid ringkas, penuh dan plug-in

Ford telah pun memperkenalkan model generasi ketiga bagi SUV saiz sederhana, Kuga (atau lebih dikenali sebagai Escape di Amerika Utara), dengan menampilkan teknologi dan enjin baharu.

Kuga baharu ini merupakan SUV pertama yang menggunakan binaan C2 global terbaharu dari Ford, dengan memberikan penjimatan berat sehingga 90 kg untuk memberikan ruang dalaman yang lebih baik, prestasi pelanggaran yang dipertingkatkan, aerodinamik yang lebih efisien dan juga mempertingkatkan kadar ketegarannya sebanyak 10%.

Dengan platform baharu ini, rekaan yang lebih menyerlah dapat ditampilkan, malah mengambil banyak inspirasi dari model adik-beradiknya, Focus. Jarak roda dan bonet juga lebih panjang, dengan cermin hadapan yang lebih landai dan garisan bumbung yang lebih rendah memberikan rupa yang lebih mengagumkan, sementara lampu utama dan gril trapezoidal menjadi sebahagian daripada identiti korporat terkini Ford. Lampu belakang juga besar menampilkan grafik berbentuk-L.

Seperti Focus dan Fiesta, Kuga pasaran Eropah kini didatangkan dengan varian mewah Vignale dan sporty ST-Line. Varian Vignale menampilkan bampar hadapan dan belakang yang unik dengan gril hadapan dan paip belakang berkembar krom, dipadankan bersama kemasan satin aluminium pada rel bumbung, bampar dan ambang sisi. Di dalamnya, tempat duduk balutan kulit Windsor, roda stereng dengan fungsi haba balutan kulit dan alas lantai premium diberikan.

Ford Kuga 2019 diperkenalkan di peringkat global –  menawarkan varian hibrid ringkas, penuh dan plug-in

Sementara untuk ST-Line pula, menerima lapisan sama dengan warna badan dan bampar hadapan yang lebih agresif dengan gril hitam dan tiga corong udara. Di belakangnya, terdapat spoiler yang lebih besar, dan diffuser dengan kemasan hitam berkilat. Di dalamnya, ia menampilkan headlining gelap, rekaan eksklusif untuk tempat duduk dengan jahitan merah sebagai kontras, pedal aloi, roda stereng leper-di bawah dan alas lantai ST-Line serta scuff plate.

Bahagian dalamnya boleh dikatakan banyak sama dengN Focus, dengan rekaan papan pemuka melintang dan skrin sesentuh ‘freestanding’ lapan-inci yang disambungkan pada sistem infotainmen Ford SYNC 3 dengan ketersambungan Android Auto dan Apple CarPlay, bersama FordPass Connect untuk info trafik secara langsung, kawalan jauh untuk beberapa ciri menerusi aplikasi telefon pintas serta boleh menjadi WiFi hotspot yang boleh digunakan oleh 10 peranti.

Selain itu, paparan instrumen 12.3-baharu yang didakwa oleh Ford dengan gelaran ‘free-form technologu’, membolehkan ia menjadi bentuk yang berbeza dari bentuk biasa segi empat tepat. Lain-lain ciri yang ditampilkan termasuklah pengecas telefon pintar tanpa wayar Qi, paparan unit utama, 10-pembesar suara, sistem bunyi Bang & Olufsen 575-watt dan penyingkiran bunyi bising aktif.

Memiliki ukuran 44 mm lebih lebar dan 89 mm lebih panjang, dengan 22 mm lebih panjang bagi jarak roda, Kuga ini juga memiliki lebih 43 mm bagi ruang bahu dan lebih 57 mm untuk ruang pinggul untuk hadapan (masing-masing 20 mm dan 36 mm untuk belakang), tetapi 20 mm lebih rendah, serta lebih 13 mm untuk ruang kepala di hadapan dan lebih 35 mm di belakang. Tempat duduk belakang boleh ditolak ke hadapan dan belakang untuk memberikan ruang kaki yang lebih luas sehingga 1,035 mm atau tambahan 67 liter untuk ruang but.

Ford Kuga 2019 diperkenalkan di peringkat global –  menawarkan varian hibrid ringkas, penuh dan plug-in

Selain itu, pintu but boleh diakses secara bebas-tangan dan turut menampilkan kawalan jauh untuk membaringkan tempat duduk belakang serta alas lantai boleh digunakan dengan kedua-dua permukaan untuk mengelakkan permukaan yang basah atau kotor mengotori ruang dalaman.

Untuk aspek keselamatan, Kuga didatangkan dengan bantuan pemanduan Ford Co-Pilot360, termasuk Bantuan Pra-Pelanggaran dengan Pengesan Penunggang Basikal dan Pejalan Kaki, Kawalan Kelajuan Adaptif (ACC) dengan fungsi Stop & Go, Pengesan Isyarat Kelajuan dan Lane-Centring, dan terbaharu, gabungan Sistem Kekal Lorong dengan Bantuan Titik Buta.

Turut disertakan ialah Evasive Steering Assist, Lane-Keeping Aid dan Wrong Way Alert, ditambah dengan lampu utama adaptif bersama lampu tinggi auto dan Post-Collision Braking baharu yang akan diaplikasi apabila terdapat tekanan pada brek selepas kemalangan dan ia mengurangkan kecederaan dan kerosakan yang teruk daripada pelanggaran kedua yang berpotensi. Selain itu, ia turut menampilkan Active Park Assist 2 dan perpendicular parking.

Ford mendakwa Kuga baharu ini adalah produk elektrifikasinya, dengan menawarkan tidak kurang daripada tiga varian hibrid. Untuk pasaran Eropah dan Amerika Utara akan berkongsi versi parallel dan plug-in hybrid, dengan kedua-duanya dijanakan enjin petrol 2.5 liter Atkinson-cycle empat-silinder. Yang awalnya menambah motor elektrik, generator dan bateri lithium-ion yang memberikan sistem kuasa keseluruhan sebanyak 201 PS dan penggunaan bahan api sekitar 5.6L bagi setiap 100 km.

Ford Kuga 2019 diperkenalkan di peringkat global –  menawarkan varian hibrid ringkas, penuh dan plug-in

Bagi PHEV, ia dilengkapi pek bateri yang lebih besar 14.4 kWh dengan kuasa keseluruhan 225 PS dan mensasarkan jarak elektrik sepenuhnya lebih 50 km, ditambah dengan penggunaan bahan api sekitar 1.2 liter untuk setiap 100 km. Pasaran Eropah turut menerima varian hibrid ringkas 48-voltan yang dipadankan dengan kuasa 150 PS bagi diesel turbo-tunggal EcoBlue baharu dengan
belt-driven integrated starter/generator (BISG) yang memberikan penjimatan bahan api sekitar 5.0 liter per 100 km.

Penjana kuasa EcoBlue ini juga didapati tanpa sistem hibrid ringkas, memberikan 190 PS dan dianggarkan menggunakan bahan api sekitar 5.7 liter per 100 km. Enjin yang lebih kecil 1.5 liter diesel pula dengan 120 PS bersama penggunaan bahan api sekitar 4.8 liter per 100 km.

Untuk enjin petrol pula, unit 1.5 liter EcoBoost pengecas turbo tiga-silinder dengan pengaktifan silinder dan sama ada 120 PS atay 150 PS untuk Eropah dan 182 PS di Amerika, yang turut menerima unit 2.0 liter empat-silinder dengan 253 PS. Versi hibrid biasa dan ringkas menerima kotak gear automatik lapan-kelajuan, dengan Eropah memiliki satu lagi pilihan manual enam-kelajuan. Pacuan semua-roda turut ditawarkan sebagai pilihan.

GALERI: Ford Kuga 2019 (pasaran Eropah)

GALERI: Ford Escape 2020 (pasaran US)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required