Kadar tambang e-hailing mungkin naik jika ramai pemandu gagal dapatkan lesen PSV sebelum 12 Jul ini

Kadar tambang e-hailing mungkin naik jika ramai pemandu gagal dapatkan lesen PSV sebelum 12 Jul ini

Para penyedia perkhidmatan e-hailing seperti Grab dan Dacsee memberikan amaran bahawa kadar tambang untuk servis berkenaan mungkin akan naik sekiranya ramai pemandu-pemandu mereka gagal untuk mendapatkan lesen PSV mereka selepas undang-undang berkenaan dikuatkuasakan bermula 12 Julai ini, lapor New Straits Times.

Pendaftaran untuk mendapatkan lesen berkenaan hanya dibuka pada 1 April lalu, dan selain dari membayar RM200, para pemandu juga perlu menghadiri kelas latihan selama enam-jam di pusat-pusat latihan memandu yang telah dilantik khas oleh Pengendali e-Hailing (eHO). Jadi dengan tempoh masa yang dilihat singkat, ramai yang mempertikaikan adakah kesemua pemandu berkenaan akan menerima lesen mereka menjelang bulan Julai ini.

“Ada kira-kira 200,000 pemandu e-hailing di seluruh negara. Adakah anda rasa kesemua mereka akan menerima lesen PSV pada Julai ini? Tambahan pula, tenaga pegajar juga tidak mencukupi bagi melatih pemandu untuk modul baharu ini,” kata Mohd Faizul Ezmin, wakil dari Dacsee.

Kadar tambang e-hailing mungkin naik jika ramai pemandu gagal dapatkan lesen PSV sebelum 12 Jul ini

Menurutnya, ini mungkin akan menyebabkan kadar tambang untuk perkhidmatan mereka akan naik mendadak, terutamanya pada waktu puncak kerana tidak ramai pemandu dapat memberikan perkhidmatan ketika permintaan terhadap servis itu sedang meningkat.

“Pemandu e-Hailing yang akan menjalankan sistem ini. Jika ramai dari pada mereka tidak dapat bertugas kerana gagal mendapatkan lesen PSV sebelum tarikh yang ditetapkan, jadi kadar tambang pastinya akan naik. Ketika waktu puncak, tidak akan cukup pemandu dan tempoh menunggu turut akan menjadi lebih lama. Pengguna sudah tentu akan marah,” jelas Faizul.

“Menteri (pengangkutan) terus bercakap bahawa pemandu e-hailing perlu mendapatkan lesen mereka sebelum Julai. Beliau telah bercakap mengenai perkara ini sejak minggu pertama Januari. Tetapi, JPJ hanya menlancarkan modul tersebut pada 1 Paril. Proses untuk mendapatkan lesen PSV ini juga tidak jelas. Syarikat penyedia e-hailing dan pemandu perlu menyelesaikan kesemua ini hanya dalam masa tiga bulan. Saya mendesak agar (pihak berwajib) agar tarikh akhir berkenaan ditunda,” katanya lagi.

Kadar tambang e-hailing mungkin naik jika ramai pemandu gagal dapatkan lesen PSV sebelum 12 Jul ini

Awal minggu ini, ketua pengarah JPJ Datuk Shaharuddin Khalid memberitahu NST bahawa ada 30 hingga 35 syarikat e-hailing yang telah berdaftar di Malaysia, dengan empat daripada mereka telah mempunyai fasiliti latihan PSV mereka sendiri – Grab dan Dacsee adalah dua diantara mereka. Beliau turut menambah bahawa modul PSV untuk pemandu e-hailing telah tersedia di mana-mana 211 akademi memandu yang telah disahkan dan pusat-pusat e-hailing seluruh negara.

Di bawah undang-undang baharu ini, semua pemandu teksi dan e-hailing perlu mempunyai lesen PSV seperti yang telah disenaraikan di bawah Seksyen 56 Akta Pangangkutan Jalan 1987. Kenderaan yang digunakan untuk tugas-tugas e-hailing perlulah berumur tiga tahun ke bawah dan mereka perlu menukar status kenderaan tersebut dari kenderaan persendirian kepada kenderaan persendirian e-hailing. Kereta-kereta yang berumur tiga tahun keatas pula perlu dihantar ke Puspakom untuk diperiksa dengan bayaran RM55.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required