ECRL: Terengganu akan ada enam stesen; penglibatan kontraktor tempatan juga meningkat kepada 40%

ECRL: Terengganu akan ada enam stesen; penglibatan kontraktor tempatan juga meningkat kepada 40%

Berikutan perubahan jajaran laluan bagi projek ECRL selepas kerajaan umumkan bakal diteruskan dengan penjimatan kos, ada khabar angin bertiup mengatakan bahawa jajaran berkenaan tidak akan melibatkan hentian di Terengganu.

Namun, perkara ini disanggah oleh Tun Daim Zainuddin. Jelas beliau, penduduk Terengganu tidak perlu khuatir atau keliru dengan pembaharuan jajaran yang dilakukan itu kerana negeri terbabit akan menerima enam stesen ECRL yang akan dibina di sana.

Projek berkenaan diumum bakal diteruskan selepas kerajaan dapat mengurangkan kos keseluruhan projek sebanyak RM21.5 bilion, menjadi hanya RM44 bilion berbanding kos asal RM65.5 bilion sebelum ini, seperti dilaporkan oleh Bernama.

ECRL: Terengganu akan ada enam stesen; penglibatan kontraktor tempatan juga meningkat kepada 40%

“Rancangannya ialah akan ada enam stesen di Terengganu, dibahagi kepada stesen untuk penumpang, kargo dan untuk kedua-duanya sekali. ECRL akan melalui Terengganu dan tidak akan melangkau negeri itu seperti yang dicanang oleh sesetengah pihak,” jelas Daim. Berdasarkan cadangan baru perubahan jajaran ECRL itu, enam stesen yang dimaksudkan akan dibina di Terengganu ialah di Chukai, Kemasik, Dungun, Pengkalan Berangan, Kuala Terengganu dan Kampung Raja.

Projek ECRL ini akan disambung semula selepas perjanjian tambahan (SA) antara Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) dan China Communications Construction Company Ltd (CCCC) ditandatangani. Selain pengurangan kos, jajaran baru dari Kota Bharu-Mentakab-Jelebu-Kuala Kelawang-Bangi/Kajang-Putrajaya dan ke Port Klang juga bakal menyaksikan jarak yang lebih pendek; 648 km berbanding 688 km.

Tun Daim turun memaklumkan, dengan perjanjian tambahan antara MRL dan CCCC itu, keterlibatan kontraktor tempatan juga akan meningkat kepad 40% berbabnding hanya 30% sahaja sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required