Banyak juga model-model terkini yang buat penampilan di Shanghai Auto 2019. Volkswagen juga nampaknya tak mahu ketinggalan; syarikat itu menampilkan buat pertama kali model konsep SUV Coupe serba baru. Ia mewakili SUV dengan gaya coupe pertama bagi kerjasama FAW-Volkswagen di China.

Seperti dicadangkan namanya, SUV Coupe Concept ini menggabungkan “rekaan avantgard dan elemen sporty serta prestasi yang mengkagumkan.” Dibangun menggunakan platform MQB; ini bermaksud kenderaan ini mungkin berkongsi sistem pacuan dengan model-model sedia ada jenama itu ketika ini.

Dari segi rekaan, bahagian depannya menerima iras dari model Volkswagen T-Roc, dengan gril radiator besar yang bersambung denga lampu utama LED. Bahagian bawah bampar juga menonjol, lengkap dengan jalur krom sebagai kemasan tambahan.

Dari sisi, bahagian bahu juga dibentuk dengan ketara untuk menampakkan keteguhannya. Imej sporty kemudian disumbangkan lagi oleh rekaan garis bumbung yang curam. Lampu LED di belakang dengan grafik tiga X dapat dilihat, sementara di bawah sedikit ia dilengkapi dengan corong ekzos berkembar. Unit berkenaan juga menggunakan lambang 380 TSI – ini bermakna ada kebarangkalian varian 2.0 liter TSI baka ditawarkan.

Ketika memperkenalkan model ini, CEO Volkswagen China, Stephan Wollenstein berkata; “Menjelang 2020, kami akan gandakan penawaran SUV kami dari enam model kepada sekurang-kurangnya 12. Dalam semua usahasama (FAW-Volkswagen dan SAIC-Volkswagen), kami akan tawarkan barisan lengkap SUV, dari yang kompak sehinggalah yang besar, yang paling bergaya sehinggalah yang paling praktikal.”