Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 tutup tirai dengan perlumbaan di Litar Sepang

Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 tutup tirai dengan perlumbaan di Litar Sepang

Setelah berlangsung di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Terengganu, MAEPS Serdang dan Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang, musim kedua Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge berakhir dengan perlumbaan di Litar Antarabangsa Sepang hujung minggu lalu.

Sepanjang dua hari perlumbaan dijalankan, Litar Sepang menyaksikan cabaran yang berbeza kerana ia adalah sebuah litar yang lebih luas dan terbuka, sementara litar-litar sebelum ini pula lebih sempit dan mempunyai penghadang batu di tepinya. Pelumba juga dapat mengerah sepenuhnya Vios yang digunakan semasa di Litar Sepang.

Selepas sesi kelayakan dijalankan seawal 10.15 pagi pada hari Sabtu, perlumbaan pertama kemudiannya dimulakan dengan kategori paling profesional iaitu Super Sporting. Pelumba paling menonjol adalah Syafiq Ali dari pasukan M7 Racing Team kerana beliau hanya bermula di petak ke-11 tapi berjaya dinobatkan sebagai juara.

Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 tutup tirai dengan perlumbaan di Litar Sepang

Sebenarnya, Syafiq cuma menamatkan perlumbaan di tempat kedua, tetapi pelumba yang berada di hadapan beliau iaitu Alif Hamdan dari pasukan Laser Motor Racing telah dikenakan penalti sebanyak 10 saat, sekaligus meletakkan beliau di tempat ketiga. Tempat kedua pula dimenangi oleh Freddie Ang dari pasukan Telagamas Toyota.

Perlumbaan pertama untuk kategori Sporting juga menyaksikan kejutannya yang tersendiri. Selepas 20 pusingan, Hayden Haikal yang baru sahaja berumur 14 tahun telah berjaya memenangi tempat pertama diikuti oleh Kenneth Koh dari pasukan Panglima City Racing Team dan Eric Yong dari pasukan ST Wangan Racing Team.

Haikal sebenarnya bermula di petak kedua, tetapi sebaik sahaja lampu hijau menyala, beliau berjaya memulakan perlumbaan dengan sempurna dan terus memotong Kenneth yang berada di hadapan. Setelah itu, Haikal terus mengetuai perlumbaan sepanjang 20 pusingan dan apabila tamat, beliau mempunyai jarak lebih tujuh saat berbanding Kenneth.

Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 tutup tirai dengan perlumbaan di Litar Sepang

Pergi kepada kategori Promotional yang melibatkan selebriti, kali ini penonton dapat menyaksikan buat pertama kalinya mereka menggunakan Vios 2019 yang baru sahaja dilancarkan Januari lalu. Di awal perlumbaan, Diana Danielle mendahului dengan jarak yang jauh tetapi semakin banyak pusingan, beliau semakin dikejar oleh Aiman Tino.

Selepas enam pusingan akhirnya Aiman berjaya memotong Diana dan kedudukan kekal sehingga perlumbaan tamat. Tempat kedua pula dimenangi oleh Akim Ahmad. Perlumbaan ini juga menyaksikan Nabil Ahmad sedikit bergelut dan cuma dapat menamatkan perlumbaan di tempat ketujuh, meskipun mencatat masa kedua terpantas waktu kelayakan.

Masuk ke hari seterusnya, sekali lagi perlumbaan dimulakan dengan kategori Super Sporting. Kali ini ia dimenangi oleh William Ho daripada Kegani Racing diikuti Eddie Liew dari pasukan Team Nanoplus dan Alif Hamdan dari Laser Motor Racing. Walaubagaimanapun, William tidak memiliki kemenangan dengan mudah.

Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 tutup tirai dengan perlumbaan di Litar Sepang

Dari awal beliau diberi saingan sengit oleh Eddie dan juga seorang lagi pelumba pasukan Team Nanoplus, Keifli Othman. Semakin banyak pusingan, Alif semakin dekat dengan kelompok hadapan, dan hanya dalam pusingan terakhir barulah beliau dapat memotong Keifli dan akhirnya mendapat tempat ketiga.

Secara keseluruhannya untuk musim ini, kategori Super Sporting dimenangi oleh Boy Wong dari pasukan ST Wangan Racing, dan seterusnya diikuti William Ho di tempat kedua dan Brendan Paul Anthony dari pasukan Dream Chaser di tempat ketiga.

Melihat kepada kategori Sporting pula perlumbaan kedua pada hari Ahad menyaksikan Brendon Lim menguasai dari awal dan menamatkan perlumbaan di tempat pertama dengan jarak 11 saat berbanding Eric Yong di tempat kedua. Tempat ketiga pula dimenangi oleh Datuk Ken Foo dari pasukan Kulim Top Wheels. Walaupun begitu, keadaan tidak mudah bagi Ken kerana dalam beberapa pusingan akhir beliau diberi cabaran oleh Hayden Haikal. Akhirnya, Haikal sekadar berpuas hati dengan tempat keeempat.

Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 tutup tirai dengan perlumbaan di Litar Sepang

Selepas perlumbaan akhir ini, mata paling banyak dikutip oleh Brendon, sekaligus menobatkan beliau sebagai juara, dan satu mata di belakang beliau adalah Eric. Tempat ketiga secara keseluruhan adalah Kenneth Koh dari pasukan Panglima City Racing Team.

Perlumbaan kedua kategori Promotional pula menyaksikan beberapa perkara baru. Tiga individu berjaya menikmati podium buat kali pertama iaitu Khai Bahar di tempat pertama, Wany Hasrita di tempat kedua dan timbalan pengerusi UMW Toyota Motor, Akio Takeyama di tempat ketiga.

Secara keseluruhannya untuk musim ini, Diana Danielle diangkat sebagai juara dengan mengumpul 100 mata, diikuti Aiman Tino dengan 94 mata dan Akim Ahmad di tempat ketiga dengan 92 mata. Kedudukan seterusnya diikuti oleh Nabil Ahmad dan Wany Hasrita.

GALERI: Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 Sepang hari pertama


GALERI: Toyota Gazoo Racing Festival Vios Challenge 2019 Sepang hari kedua

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required