258 orang pekerja Proton terima sijil SKM Tahap 3

258 orang pekerja Proton terima sijil SKM Tahap 3

Hasil dari kerjasama Proton dan juga Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) di bawah Kementerian Sumber Manusia, seramai 258 orang pekerja jenama automotif nasional tersebut telah dianugerahkan dengan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) tahap tiga dalam satu majlis graduasi yang diadakan di Kompleks Sukan Proton Tanjung Malim semalam.

Majlis graduasi tersebut telah diserikan oleh Dr. Mohd Rashid Buyong Hamzah, Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Pembangunan Kemahiran dan Dato’ Radzaif Mohamed, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

Mereka yang dianugerahkan dengan sijil berkenaan terlibat dalam dalam lima bidang utama termasuklah pemasangan badan automotif, pemasangan enjin automotif, lukisan automotif, pemeriksaan trim and final automotif serta pentadbiran pejabat.

“Pekerja-pekerja kami merupakan aset utama untuk meningkatkan daya saing Syarikat di dalam industri. Proton komited untuk membangun dan menghasilkan lebih ramai pekerja mahir dan sebagai pengeluar kereta kebangsaan, tugas kami bukan sekadar membina kereta tetapi menjadi pemacu utama dalam pembangunan modal insan,” kata Dato’ Radzaif.

“Selama bertahun yang lalu, kami telah melihat kesan positif latihan ini kepada kakitangan dari segi keberkesanan dan kualiti kerja mereka. Menerusi usaha berterusan untuk meningkatkan kemahiran para pekerja ini, Syarikat akan dapat menyediakan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan dan mampu menghasilkan produk yang lebih berkualiti untuk mereka,” tambahnya lagi.

Menurut Proton, mereka perlu menyediakan latihan dari semasa ke semasa untuk kakitangannya dalam memastikan kemahiran mereka sentiasa dipertingkat dan mereka mempunyai keupayaan untuk menghasil, menjual dan memberi servis bagi produk-produk generasi baharu seperti SUV segmen-C Proton X70.

Pengeluar automotif nasional tersebut turut menyatakan bahawa kerjasama mereka dengan Jabatan Pembangunan Kemahiran telah dijalinkan hampir 10 tahun bermula dengan Pertandingan “WorldSkills Malaysia Belia” (WSMB), Pertandingan Kemahiran ASEAN (ASC) dan Pertandingan WorldSkills (WSC) dalam sektor Teknologi Mobil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required