Selepas bersara dari memandu secara sepenuh masa dalam kejuaraan V8 Supercars Australia tahun lalu, Tim Blanchard akan berlumba semula pada perlumbaan berkenaan sebagai pemandu wildcard di pusingan Pirtek Perth SuperNight yang berlangsung di litar Barbagallo Wanneroo Raceway hujung minggu ini. Apa yang menarik, jentera Holden Commodore Brad Jones Racing (BJR) yang dipandu oleh Blanchard ini menerima livery perlumbaan Petronas Syntium!

Grafik pada badan jentera lumba Tim Blanchard ini adalah seiras dengan grafik pada kereta Formula 1 pasukan Mercedes. Tahun lalu, jentera Commodore BJR ini menggunakan livery perlumbaan CoolDrive Auto Parts, dan buat masa sekarang minyak pelincir keluaran Petronas berkenaan diedarkan dalam pasaran Australia oleh Cool Drive Auto Parts sendiri.

“Saya teruja untuk bekerjasama dengan Petronas untuk penerokaan pertama mereka ke dalam Virgin Australia Supercar Championship. Saya akan berkerjasama dengan jurutera Paul Scalzo yang telah menjadi sebahagian dari kru BJR berberapa tahun dan kami mempunyai kru yang baik untuk kereta Petronas Motorsport ini,” kata Blanchard.

Tahun lalu, Blanchard telah mencatatkan masa pada sesi kelayakan pada kedudukan ke-11 untuk perlumbaan di Perth, namun tidak bernasib baik dengan menamatkan perlumbaan di tempat ke-24. Perlumbaan di litar sama pada tahun ini akan bermula dengan sesi ujian pada petang Khamis ini, manakala perlumbaan sebenar berlangsung pada Jumaat dan Sabtu.