JPJ, MIROS disyor kemuka kajian, statistik buktikan kadar jenayah tiada kaitan dengan cermin gelap – Lee

JPJ, MIROS disyor kemuka kajian, statistik buktikan kadar jenayah tiada kaitan dengan cermin gelap – Lee

Masih panas berbahang lagi isu peraturan baharu cermin gelap ini yang telah pun dikuatkuasakan mulai 8 Mei lalu. Polis DiRaja Malaysia (PDRM) turut menyuarakan pendapat bahawa pelaksanaan peraturan ini akan menyukarkan tugas pihak polis dalam menjalankan penguatkuasaan.

Perkara ini turut mendapat perhatian Ahli Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR), Tan Sri Lee Lam Thye yang mengesyorkan agar Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) untuk mengemukakan kajian dan statistik yang membuktikan kadar jenayah tiada kaitan dengan penggunaan cermin gelap.

Beliau berkata, maklumat itu penting bagi mengatasi kebimbangan sesetengah pihak mengenai kemungkinan meningkatnya kes jenayah berikutan penggunaan cermin gelap sepenuhnya pada cermin sisi dan cermin belakang di bahagian penumpang kenderaan persendirian.

JPJ, MIROS disyor kemuka kajian, statistik buktikan kadar jenayah tiada kaitan dengan cermin gelap – Lee

“Banyak pihak melahirkan kebimbangan bahawa penjenayah boleh menyembunyikan diri di tempat duduk belakang kenderaan yang mempunyai cermin gelap manakala mangsa culik mungkin tidak dapat dilihat. Semua agensi penguatkuasaan perlu duduk semeja dan berbincang mengenai perkara ini dan mencari jalan untuk mengatasi sebarang masalah ekoran pengenalan had cermin gelap baharu itu,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Bagaimanapun, Lee optimis penggunaan lapisan filem atau cermin gelap tanpa had di bahagian belakang mampu melindungi penumpang daripada menjadi mangsa jenayah.

“Ia mampu melindungi penumpang daripada terik cahaya matahari selain mengurangkan kejadian pecah kereta apabila pencuri tidak lagi dapat mengintai barangan yang berada di dalam kenderaan. Saya percaya pihak terbabit telah menjalankan kajian menyeluruh mengenai penggunaan cermin gelap tersebut termasuk dari sudut keselamatan, kesihatan dan jenayah,” katanya.

JPJ, MIROS disyor kemuka kajian, statistik buktikan kadar jenayah tiada kaitan dengan cermin gelap – Lee

Tambah beliau lagi, orang ramai juga perlu dididik mengenai perbezaan filem gelap yang ada di pasaran kerana kadar kegelapan yang tinggi tidak semestinya mengurangkan kepanasan dalam kenderaan.

Pada 7 Mei lalu, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke mengumumkan, pindaan peraturan baharu bagi penggunaan cermin gelap dalam kenderaan persendirian berkuatkuasa 8 Mei 2019. Di mana pindaan tersebut masih mengekalkan peratusan ketelusan cahaya (VLT) bagi cermin depan utama kenderaan ialah 70%, manakala cermin tepi kiri dan kanan pemandu pula ialah 50%.

Bagi cermin kiri dan kanan tempat duduk belakang dan cermin belakang pula, tiada had bagi VLT dengan syarat kenderaan dilengkapi cermin sisi (side mirror). Ini bermakna, penggunaan cermin gelap dengan VLT 0% dibenarkan untuk kedua-dua bahagian berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required