Honda Malaysia telah mencatatkan sejarahnya yang tersendiri dengan penghantaran Civic yang ke-130,000 buat pemiliknya. Pencapaian yang mengagumkan ini adalah hasil jualan Civic sejak generasi ke-tujuh yang diperkenalkan di Malaysia pada tahun 2001, sekali gus menunjukkan penerimaan pasaran yang sangat memberangsangkan. Sehingga kini, Civic masih mengekalkan posisinya sebagai pendahulu segmen-C di pasaran Malaysia.

Pemilik Civic yang ke-130,000 itu, Fatihah Abdul Kadir, telah diraikan dalam majlis ringkas di salah satu pengedar Honda, Botanic Auto Mall Sdn.Bhd. Memilih varian 1.5L VTEC Turbocharged Premium dengan warna Dark Ruby Red, katanya, “Saya memang sudah lama menjadi peminat Honda dan sebelum membeli Civic ini, saya pernah memiliki Honda Stream. Saya sangat tertarik dengan ciri inovatif dan premium yang ada pada Civic. Saya menempahnya pada awal tahun ini dan perlu menunggu sedikit masa untuk mendapatkannya. Ternyata penantian tersebut sangat berbaloi apabila saya menjadi pemilik Civic yang ke-130,000 di Malaysia.”

Civic menjadi model Honda yang paling popular di Malaysia, dengan generasi ke-tujuh mencatatkan jualan sebanyak 9,300 unit, manakala generasi ke-lapan menyumbang hampir 50,400 unit. Disusuli dengan generasi ke-sembilan sebanyak 27,000 unit dan generasi ke-10 yang dilancarkan pada 2016 dengan generasi pertama yang dikuasakan oleh enjin pengecas turbo, sehingga kini terjual lebih 42,200 unit.

Timbalan Presiden Kumpulan Honda Malaysia, Jahabarnisa Haja Mohideen berkata, “Kami merakamkan ucapan penghargaan dan terima kasih buat semua 130,000 pemilik Civic di Malaysia. Walau pun terdapat jualan yang terhad pada awal tahun ini, namun Civic masih terus menguasai segmen-C dengan perkongsian pasaran tertinggi iaitu mencecah 77%. Malah buat masa ini kami masih kekal di tangga pertama dalam Segmen Bukan-Nasional dan di tangga kedua dalam posisi bagi Keseluruhan Jumlah Industri (TIV).”

Varian 1.5 Turbo yang pertama kali diperkenalkan bagi model Civic dijanakan oleh enjin 1.5 liter DOHC VTEC Turbo dengan hamburan kuasa sehingga 173 PS pada takat 5,500 rpm dan tork puncak 220 Nm antara 1,700 hingga 5,500 rpm. Antara ciri yang ditampilkan pada varian ini termasuklah Kawalan Menghidup Enjin, fungsi Walk Away Auto Lock, Brek Parkir Elektronik, Penahan Brek Auto dan enam beg udara.

Sempena dengan Ramadan ini, Honda Malaysia turut menawarkan ganjaran istimewa sehingga RM5,000 (tertakluk pada terma dan syarat) kepada para pelanggannya menerusi kempen “Nikmati Hadiah Istimewa Sempena Ramadan”. Kempen ini bermula sejak 1 Mei lalu dan bakal berakhir pada 31 haribulan ini. Di mana varian Civic ini turut ditawarkan pada harga atas jalan bermula RM108,165.