GALERI: Toyota Avanza facelift 2019 – varian E dan S

GALERI: Toyota Avanza <em>facelift</em> 2019 – varian E dan S

Selepas berita mengenainya mula kedengaran awal bulan ini, Toyota Avanza facelift 2019 akhirnya membuat penampilan di bilik pameran Petaling Jaya. Ada tiga varian ditawarkan semuanya; bermula dengan Avanza 1.5E paling asas dengan harga RM80,888 tidak termasuk insurans. Ini diikuti oleh varian Avanza 1.5S (RM83,888) dan Avanza 1.5S+ (RM87,888). Jaminan lima-tahun tanpa had perbatuan juga disertakan.

Semua varian menggunakan enjin petrol empat-silinder 1.5 liter NA 2NR-VE (unit sama digunakan oleh Rush dan Myvi), dipadankan bersama transmisi automatik empat-kelajuan standard dan mampu menghasilkan kuasa sebanyak 105 PS (103 hp) pada 6,000 rpm dan 136 Nm tork pada 4,200 rpm. Tiada lagi pilihan transmisi manual lima-kelajuan ditawarkan.

Penggayaan luaran Avanza baru ini seperti mendapat pengaruh daripada model Vellfire, terutamanya pada bahagian depan di mana kemasan pada grilnya ditarik sehingga ke tepi dan membelah lampu utama kepada dua bahagian. Bahagian bawah bampar pula hampir sama seperti Veloz (Avanza yang lebih sporty) yang dijual di Indonesia.

GALERI: Toyota Avanza <em>facelift</em> 2019 – varian E dan S

Pada bahagian belakang, lampunya telah direka semula; ia kini bersambung dengan pemantul cahaya warna merah yang melekat pada pintu but dan mempunyai jalur krom di tengah. Bentuk keseluruhan MPV ini masih sama, dan semua varian menggunakan rim 15 inci dengan tayar 185/65 – varian 1.5S dan 1.5S+ menggunakan rim dua tona warna.

Lampu utama jenis bi-LED, lampu kabus hadapan, antena bentuk sirip dan spoiler atas bumbung merupakan kelengkapan standard semua varian. Cuma varian paling asas sahaja yang tidak diberikan ciri cermin sisi boleh lipat elektrik, serta tiada kemasan krom dan pemantul cahaya merah di pintu but belakang.

Untuk ruang kabin, susun atur papan pemuka telah diubah sedikit dan dipasang dengan panel tengah baru yang memegang skrin infotainmen serta butang kawalan untuk sistem pendingin hawa automatiknya dengan corong khas turut tersedia untuk penumpang belakang.

GALERI: Toyota Avanza <em>facelift</em> 2019 – varian E dan S

Varian 1.5S+ juga menerima skrin sesentuh 6.75 inci Display Audio untuk sistem infotainmen, dengan sambungan Apple CarPlay, Android Auto dan paparan kamera undur. Varian lain cuma menggunakan unit Double-DIN; namun, skrin Display Audio itu turut ditawarkan sebagai pilihan tambahan. Varian asas menggunakan empat pembesar suara manakala varian lain mendapat enam pembesar suara.

Pada bahagian lain, varian 1.5E mendapat roda stereng urethane biasa dan meter analog, manakala varian lain mendapat butang kawalan pada stereng, kemasan krom, meter yang lebih sporty dan panel instrumen pelbagai info. Semua varian datang dengan tempat duduk dibalut fabrik serta pengecas USB.

Avanza yang dipertingkat ini masih hadir dengan dua beg udara sahaja, ABS dengan EBD dan cagak ISOFIX di tempat duduk baris kedua. Walaupun begitu, varian 1.5S+ dilengkapi sistem pemantau titik buta serta amaran trafik lintasan belakang (RCTA) – varian lain tidak dilengkapi ciri ini.

Varian 1.5S+ juga adalah satu-satunya varian yang mendapat perakam video digital hadapan (DVR) sebagai ciri standard, namun ia masih ditawarkan sebagai pilihan tambahan bagi varian lain. Pembeli juga boleh menambah kamera DVR untuk bahagian belakang atau monitor pandangan keliling untuk 1.5S+.

Toyota Avanza 1.5 S 2019

Toyota Avanza 1.5 E 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required