Tahun ini, peminat Hotwheels khususnya penggemar model-model klasik JDM bergembira kerana pembuat kereta besi tuang tiga-inci dari Amerika berkenaan telah menghasilkan berberapa model ikonik seperti Nissan Skyline GT-R R32 dan Honda CRX EF dalam siri model asas (mainline) mereka. Sebenarnya, bukan itu sahaja kerana pelbagai lagi model-model sedemikian akan muncul di rak-rak jualan (sebelum kena sapu dengan scalpers) selepas ini.

Menerusi akaun Instagram pasukan pereka Hotwheels iaitu Hotwheels Dream Team, tiga lagi prototaip model klasik JDM telah dihasilkan dan bakal diproduksi tidak lama lagi iaitu Mazda Miata MX-5 generasi pertama (NA), Subaru Impreza 22B STI dan juga Honda Civic EG tiga-pintu – yang pastinya akan membuatkan air liur anda meleleh sekarang.

Seperti yang anda lihat pada gambar, walaupun kesemuanya adalah dari siri mainline yang akan dijual pada harga runcit RM9.90, ia dihasilkan dengan perincian-perincian halus seperti warna yang betul pada lampu-lampu, gril dan ada yang disertakan dengan emblem.

Miata MX-5 NA adalah antara kereta sport paling laris pernah dihasilkan oleh Mazda, diproduksi dari tahun 1989 sehingga 1997. Walaupun agak kurang berkuasa dengan dijana oleh pilihan enjin empat-silinder dari 1.6 liter sehingga 1.8 liter, konfigurasi pacuan belakang bersama badan yang ringan membuatkan ia mempunyai karekter seakan Toyota Corolla AE86.

Subaru Impreza 22B STI pula adalah model terhad yang dihasilkan sebanyak 424 unit, sempena ulang tahun ke-40 Subaru dan kejayaan mereka mempertahankan gelaran juara pengeluar dalam WRC tiga tahun berturut-turut (1995,1996 dan 1997). Selain enjin EJ22 (EJ20 pada model biasa), badan 22B ini juga lebih lebar dan ia adalah adaptasi terus dari jentera WRC sebenar Subaru untuk musim 1998.

Manakala untuk Honda Civic EG tiga-pintu, rasanya model ikonik tidak lagi perlu diperkenalkan lagi – terkenal dengan nama “Civic Bullet”, model generasi kelima ini sangat popular digunakan dalam perlumbaan tidak kira dalam litar atau jalanan. Versi tertinggi pernah ditawarkan Honda terhadap badan ini adalah EG6 SiR, yang dijana oleh enjin 1.6 liter DOHC VTEC B16A menghasilkan kuasa lebih dari 160 HP tanpa bantuan pengecas turbo.