BMW Motorrad Concept R18 – petunjuk awal cruiser, enjin boxer 1,800 cc baru yang akan didedah 2020

BMW Motorrad Concept R18 – petunjuk awal cruiser, enjin boxer 1,800 cc baru yang akan didedah 2020

BMW Motorrad sekarang mempunyai satu enjin boxer 1,800 cc prototaip baru dan sebelum menunjukkannya kepada umum, mereka telah mengadakan satu projek khas membina motosikal kustom yang menggunakan enjin tersebut. Setakat ini sudah ada dua syarikat yang terlibat iaitu Revival Cycles dari Amerika Syarikat dan Custom Works Zon dari Jepun.

Sekarang, tiba pula masa untuk BMW sendiri menunjukkan motosikal konsep mereka yang menggunakan enjin “BMW Motorrad Big Boxer” ini, dipanggil sebagai Concept 18. Selain daripada bentuk motosikal itu sendiri, anda juga boleh melihat enjin boxer baru ini mempunyai push rod di atas silinder yang disalut dengan krom.

Spesifikasi teknikal enjin ini masih belum didedahkan. Walaupun ia kelihatan seperti enjin model tahun 60-an BMW dulu, BMW menyatakan ia mempunyai kapasiti yang lebih besar dan sistem penyejukan udara/minyak yang moden. Motosikal pasaran awam pertama yang menggunakan enjin khas untuk cruiser ini akan ditunjukkan pada tahun 2020.

“Melalui motosikal impian ini, BMW Motorrad mempersembahkan penawaran tulen dan penuh emosi versi kami sendiri, untuk segmen cruiser besar,” kata ketua BMW Motorrad, Dr. Markus Schramm.

Ketua bahagian rekaan BMW Motorrad Design pula berkata,”Concept R18 menunjukkan pada saya apa maksud sebenar bermotosikal. Semuanya berkenaan rasa dan bukannya fikiran. Motosikal konsep ini menghasilkan tarikan yang mendalam – anda cuma mahu naik dan terus menunggangnya. Apabila selesai menunggang, anda tidak sekadar meletakkannya di garaj dan beredar. Sebaliknya, anda akan toleh semula sekali lagi untuk memberi pandangan terakhir.”

Antara bahagian yang menjelaskan motosikal konsep ini sebuah BMW, selain enjin boxer itu adalah termasuk kerangka jenis cradle, universal shaft yang terbuka dan tangki bahan api menurun yang berwarna hitam, berserta jalur kontras, seperti model BMW Motorrad klasik. Kedudukan motosikal ini disokong rim spoked 21 inci di hadapan dan 18 inci di belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required