JPJ akan buat pemeriksaan rawak di R&R ketika Raya

JPJ akan buat pemeriksaan rawak di R&R ketika Raya

Jaga-jaga ketika dalam perjalanan sepanjang musim perayaan nanti. Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook maklumkan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan tempatkan pasukan penguatkuasaan di kawasan Rehat dan Rawat (RnR) dan hentian sebelah sepanjang Ops Bersepadu sempena Aidilfitri nanti dan akan melakukan pemeriksaan secara rambang terhadap pengguna jalan raya.

“Contohnya di Teminal Bersepadu Selatan (TBS), mereka akan memeriksa bas sebelum ia memulakan perjalanan. Ada tempat-tempat lain dan kita tahu menjadi hotspot, tetapi kita tak boleh dedahkan,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Ops Bersepadu dan Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena Hari Raya Aidilfitri Peringkat Kebangsaan 2019 semalam, lapor Bernama.

Ops bersepadu itu yang bertemakan ‘Pandu Cermat, Sampai Selamat’ bermula hari ini sehingga 12 Jun. Loke berkata bagi mengurangkan kadar kemalangan di negara ini pada musim perayaan, pengguna jalan raya khususnya yang tidak memandu dan menunggang boleh melaporkan kesalahan yang dilakukan individu kepada JPJ.

JPJ akan buat pemeriksaan rawak di R&R ketika Raya

Terdahulu, Loke dalam ucapannya berkata kempen serupa yang dijalankan sempena Tahun Baharu Cina tahun ini menyaksikan angka kemalangan berkurangan daripada 21,041 pada tahun lepas kepada 20,829 kemalangan pada tahun ini.

“Untuk tempoh yang sama, sebanyak 197 kematian akibat kemalangan jalan raya direkodkan berbanding 208 kematian pada tahun 2018 iaitu penurunan sebanyak 11 kes kematian dan saya berpandangan angka kematian itu masih tinggi dan saya berharap semua pihak berusaha mengurangkan angka ini.

“Berdasarkan statistik lepas, kebanyakkan kemalangan jalan raya berlaku di jalan Persekutuan, jalan bandaran dan jalan luar bandar. Oleh itu saya mengharapkan PDRM dan JPJ memberi tumpuan kepada operasi mereka di jalan-jalan ini,” katanya.

Loke berkata penguatkuasaan juga perlu dibuat dengan lebih banyak terhadap penunggang motosikal yang menyumbang sebanyak 63 peratus kemalangan maut. Selain itu, katanya hampir 35 peratus penunggang motosikal maut akibat tidak menggunakan topi keledar dan ia perlu diberi perhatian yang serius.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required