Rakam gambar kenderaan yang melakukan kesalahan trafik dan salurkan kepada JPJ untuk tindakan

Klik untuk besarkan

Orang ramai kini digalakkan merakamkan gambar kenderaan yang melakukan kesalahan trafik dan menyalurkannya kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk tindakan selanjutnya.

Menurut JPJ, antara contoh kesalahan trafik tersebut ialah memandu di lorong kecemasan, menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu, memotong garisan, melanggar lampu isyarat merah dan sebagainya.

Gambar yang dirakamkan itu mestilah bersertakan dengan butiran kesalahan sebagai bukti termasuk laporan ringkas aduan, tarikh/masa, tempat kejadian, jenis kenderaan, nombor pendaftaran kenderaan, salinan foto, video atau dokumen berkaitan. Segala maklumat terbabit boleh dihantar menerusi Whatsapp ke talian 013-4498997. Malah nama penuh penuh, alamat surat-menyurat, nombor kad pengenalan dan nombor telefon pengadu juga perlu disertakan bagi setiap jenis aduan yang disalurkan. Pengadu diingatkan supaya bertanggungjawab atas setiap aduan yang disalurkan.

Menerusi bukti dan laporan yang dikirimkan, pihak JPJ akan mengeluarkan Notis 114 iaitu notis temu siasat kepada pemilik kenderaan untuk memberi keterangan lanjut berhubung dengan kesalahan yang dilakukan. Sekiranya didapati bersalah, Notis P22 iaitu notis saman akan dikeluarkan kepada pemilik kenderaan terbabit.

Apa pun perlu diingatkan, orang awam yang membuat aduan ini bukanlah juga yang turut melakukan kesalahan. Yelah, anda sedang memandu, sekali ternampak pulak orang lain melakukan kesalahan trafik seperti yang dinyatakan. Cepat pulak anda capai telefon bimbit dan merakamkan aksi pemandu tersebut, sedangkan anda sendiri sedang memandu. Jadi apa bezanya anda dengan pemandu yang melakukan kesalahan trafik? Dua kali lima, bro. Pastikan ketika itu, anda tidak memandu, sekadar penumpang atau pun menyaksikannya di tepi jalan. Hah! Itu macam baru boleh rakam gambar dan hantar saja kepada JPJ. Jadilah orang awam yang bijak ya!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required