Proton Persona dan Iriz facelift – terima 10k tempahan, 2k unit dijual pada bulan pertama selepas dilancarkan

Proton Persona dan Iriz <em>facelift</em> – terima 10k tempahan, 2k unit dijual pada bulan pertama selepas dilancarkan

Walaupun hanya hadir sebagai model kemaskini, sedan segmen-B Persona facelift dan juga kembar hatchbacknya Iriz facelift menerima sambutan yang menggalakkan. Dilancarkan lebih kurang sebulan yang lalu, Proton telah menerima tempahan 10,000 unit kenderaan hanya terdiri dari dua model ini, di mana 2,000 unit telah berjaya diserahkan kepada pelanggan pada bulan pertama.

Antara penyegaran yang dilakukan pada Persona adalah pada elemen-elemen bahagian luaran dan dalaman. Ia diberikan gril hadapan busur panah dan elemen infinite weave seperti Proton X70, bampar rekaan baharu dengan lampu nyalaan siang LED, rim baharu dan juga palang kemasan penutup but belakang dengan warna badan lengkap dengan perkataan ‘PROTON’.

Iriz pula kini diberikan lampu dan bonet hadapan sama seperti Persona. Gril busur panah dan infinite weave serta bampar hadapan baharu pada hatchback ini diberikan rekaan yang lebih sporty. Manakala bahagian belakang, Iriz menerima kemasan pintu tailgate berwarna hitam baharu bersama bampar yang direka semula.

Proton Persona dan Iriz <em>facelift</em> – terima 10k tempahan, 2k unit dijual pada bulan pertama selepas dilancarkan

Pada bahagian dalaman, kedua-dua model ini dilengkapi sistem infotainmen binaan ECARX yang memberikan fungsi arahan suara “Hi Proton” serta internet 4G yang menghubungkan cloud bagi sistem navigasi, informasi trafik dan cuaca serta streaming muzik. Kedua-duanya juga diberikan panel meter lebih premium dengan rekaan baharu bersama skrin TFT berwarna dan juga tombol gear seakan SUV X70.

Persona dan Iriz masih lagi dijana oleh enjin sama iaitu 1.6 liter VVT empat-silinder sebaris DOHC berkuasa 107 hp dan tork 150 Nm, digandingkan bersama kotak gear CVT automatik. Model 1.3 liter masih ditawarkan untuk Iriz dengan enjin DOHC VVT berkuasa 94 hp dan tork 120 Nm bersama pilihan kotak gear CVT automatik dan lima-kelajuan manual pada varian lebih rendah.

Enjin dan kotak gear CVT pada kedua-dua model ini telah ditala semula bagi memberikan respon kuasa yang lebih baik. Proton juga telah menambah baik aspek NVH bagi memberikan kabin yang lebih senyap.

Proton Persona 1.6L 2019 dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM42,600 (Persona 1.6L Standard MT); RM44,600 (Persona 1.6L Standard CVT); RM49,600 (Persona 1.6L Executive CVT) dan RM54,600 (Persona 1.6L Premium CVT).

Manakala Iriz 2019 pula hadir dengan lima varian – Standard 1.3L MT, Standard 1.3L CVT, Executive 1.3L CVT, Executive 1.6L CVT dan Premium 1.6L CVT, ditawarkan dengan harga RM36,700 untuk Standard 1.3L MT, RM39,700 (Standard 1.3L CVT), RM44,700 (Executive 1.3L CVT), RM46,700 (Executive 1.6L CVT) dan varian tertinggi Premium 1.6L CVT pula berharga RM50,700.

Seperti model Proton yang lain, Persona dan Iriz facelift ini didatangkan dengan waranti selama lima-tahun atau 150,000 km (yang mana sampai dahulu), servis buruh percuma sebanyak tiga kali dan juga pakej data selama lima-tahun (1GB/bulan).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required