Toyota Vios di Malaysia telah mengalami banyak perubahan berbanding ketika awal pengenalannya dahulu. Paling tidak, dari segi penampilan. Aspek berkenaan kini bakin ketara dengan penawaran Vios 2019 terbaru yang berada dalam pasaran tempatan ketika ini.

Ia seperti ingin memberi satu pernyataan; bahawa Vios sekarang ingin memberikan kelainan dari sudut rupa paras yang lebih agresif dan sporty, tidak seperti Vios yang sebelum-sebelum ini – daripada sesetengah orang, Vios pernah menerima jolokan antaranya “Vios dugong” disebabkan rekaannya yang sedikit berlainan dan lebih banyak bujur daripada bersegi.

Tetapi, melalui Toyota Vios 2019, semua itu sudah ditinggalkan. Penampilannya kini jauh lebih matang dan menarik, terutama untuk mengimbangi imej yang ada pada model-model pesaingnya – paling rapat tentulah Honda City, atau mungkin Proton Persona yang turut baru saja menerima peningkatan dan kemaskini tahun ini. Sedan segmen B masih mempunyai tarikan dan permintaannya yang tersendiri di sini.

Namun, adakah perubahan penampilan sahaja sudah mencukupi? Macam mana pula dengan kelengkapan lain pada Vios 2019, adakah setanding dengan pesaingnya? Dengan rupa baru ini, mengapa ia masih menggunakan sistem janaan yang sama (enjin dan transmisi CVT) seperti versi terakhir Vios sebelum ini?

Dalam video ini, kami cuba singkap apa kelebihan dan kelemahan lain yang ada pada Vios 2019 ini. Kalau nak tahu lebih lanjut, sila tonton. Kami ceritakan sedikit sebanyak pengalaman pemanduannya selepas menempuh perjalanan sekitar 400 km bersama kereta sedan ini.