Mercedes-AMG G63 adalah sebuah kereta yang cukup gagah atas jalan, tapi Brabus merasakan mereka boleh membuat generasi baru Gelandewagen ini lebih ganas. Jadi, syarikat ubah suai dari Jerman ini memperkenalkan Brabus Shadow 800 dan Brabus Black Ops 800.

Hanya 10 unit untuk setiap model ini akan dihasilkan dan enjin 4.0 liter twin-turbo padanya juga telah diusik oleh Brabus untuk menghasilkan 800 PS (789 hp) dan 1,000 Nm. Bezanya adalah banyak dengan model standard, kerana G63 apabila keluar dari kilang cuma boleh menghasilkan 585 PS (577 hp) and 850 Nm. Pecutan 0-100 km/j dapat dilakukan dalam masa 4.1 saat

Turut menyumbang kepada peningkatan kuasa ini adalah sistem ekzos stainless steel dengan muncungnya yang berwarna krom gelap keluar di bahagian tepi kenderaan. Ia juga datang dengan injap khas yang membolehkan pengguna memilih mod bunyi terkawal atau liar.

Kedua-dua model yang dikeluarkan oleh Brabus ini sebenarnya menggunakan kit badan Brabus Widestar yang sama – menambah lebarnya 100 mm lagi – serta rim ‘Platinum Edition’ 23 inci, tetapi bezanya cuma pada skema warna, termasuk kemasan bahagian dalam.

Melihat kepada Black Ops 800, badannya dicat warna hitam berkilat dengan kemasan merah, termasuk pada angkup brek. Kemudiannya, skup udara atas hud serta kemasan keliling lampu LED menggunakan gentian karbon yang berkilat. Masuk ke dalam, kulit yang digunakan adalah berwarna kelabu gelap, dan dipadankan bersama jahitan merah, sementara kemasan plastik diganti dengan gentian karbon.

Shadow 800 pula datang dalam warna dua tona, dengan kelabu gunmetal yang utama dan hitam di beberapa bahagian lain. Kemasan gentian karbon pada model ini juga lebih banyak termasuk pada keliling gril, skup udara, lampu LED atas bumbung, tepi sayap bumbung belakang serta keseluruhan penutup tayar simpanan.

Di bahagian dalamnya pula Shadow 800 menggunakan kulit warna ‘Light Shadow Grey’, dengan sentuhan kemasan hitam dan merah. Tiang a-pillar ditutup dengan kain Alcantara dan turut melihatkan banyak penggunaan gentian karbon pada bahagian lain. Kedua-dua model juga datang dengan lencana keluaran khas. Untuk harga, Black Ops 800 bermula dari 275,055 euro (RM1,292,985) manakala Shadow 800 dijual bermula pada 327,621 euro (RM1,540,088).

Black Ops 800

Brabus Shadow 800