Kerajaan UK bakal pasang ‘kamera bunyi’ untuk tangkap kenderaan bising melebihi had ditetapkan

Kerajaan UK bakal pasang ‘kamera bunyi’ untuk tangkap kenderaan bising melebihi had ditetapkan

Bagi mengesan dan menangkap kenderaan dengan bunyi yang terlalu bising, kerajaan UK telah membiayai prototaip ‘kamera bunyi’ dan ia bakal dipasang pada berberapa lokasi terpilih di negara berkenaan dalam tempoh masa tujuh bulan akan datang, lapor portal Autocar.

Kamera berkenaan akan mengukur tahap bunyi setiap kenderaan yang melaluinya dan kemudian menggunakan pengesan nombor plat automatik bagi mengenal pasti identiti pemilik kenderaan dengan bunyi yang melebihi tahap dibenarkan.

Laporan tersebut menyebut bahawa tindakan ini diambil kerana Jabatan Pengangkutan UK percaya bahawa “kenderaan dengan bunyi melebihi had yang dibenarkan” boleh menjadikan hidup mereka yang tinggal di kawasan sekitar “sengsara”, terutamanya dalam komuniti luar bandar, dan mempunyai “impak kesihatan yang sangat serius.”

“Ujian ini bukan bertujuan untuk disasarkan kepada pemandu yang mematuhi undang-undang tetapi untuk mereka yang tidak patuh dengan undang-undang bunyi. Semua kenderaan mesti mematuhi had bunyi yang dibenarkan sebelum dibenarkan semula untuk bergerak di atas jalan raya.” kata setiausaha jabatan pengangkutan, Chris Grayling.

“Sekiranya kenderaan diservis, ekzos dan penyenyap perlu diselenggara bagi beroperasi dengan baik, dan bukan diubahsuai untuk meningkatkan bunyinya,” tambah Grayling lagi.

Apa pendapat anda? Adakah kamera ini adalah baik untuk masyarakat, atau ia “akan menyekat kreativiti penggiat sukan bermotor” seperti apa yang selalu disebut oleh mereka yang gemar mengubahsuai kenderaan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required