Operator pengangkutan awam digalakkan guna perkhidmatan aplikasi tanpa tunai – Anthony Loke

Operator pengangkutan awam digalakkan guna perkhidmatan aplikasi tanpa tunai – Anthony Loke

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, menggalakkan semua operator pengangkutan awam untuk menggunakan perkhidmatan aplikasi tanpa tunai dalam setiap urusan transaksi pembelian termasuk tiket berikutan sistem itu diyakini memudahkan, lebih cekap dan efisien.

Katanya, pengenalan sistem itu seiring perkembangan teknologi masa kini, yang memberi kelebihan buat pengguna mendapatkan perkhidmatan lebih cepat setiap masa. Walau pun sistem aplikasi tanpa tunai masih baharu di negara ini, namun dari segi penerimaan masyarakat, ia sudah menyaksikan perkembangan pesat dan menggalakkan.

“Express Rail Link Sdn Bhd (ERL) sudah melancarkan perkhidmatan ini sejak bulan lalu dan berjaya. Ini sebagai permulaan, harapan saya supaya operator pengangkutan yang lain dapat juga menggunakan sistem ini. Saya difahamkan Prasarana Malaysia Bhd juga ada perancangan untuk perkhidmatan seperti MRT (Transit Aliran Massa), LRT (Transit Aliran Ringan) dan sebagainya. Kita memang ada cadangan laksana secara berfasa seperti yang kita buat hari ini,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Operator pengangkutan awam digalakkan guna perkhidmatan aplikasi tanpa tunai – Anthony Loke

Beliau turut berkata, untuk menggalakkan orang ramai menggunakan sistem tanpa tunai bagi pengangkutan awam perlukan masa, malah pembabitan lebih banyak syarikat korporat juga amat dialu-alukan.

“Kempen seperti ini tidak boleh dibuat sekali gus. Hari ini kita buat kempen, semua orang akan pakai, tidak begitu. Ia memerlukan masa dan lebih usaha dilakukan pelbagai pihak supaya kesedaran itu meningkat,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Kempen Kesedaran Tanpa Tunai Bagi Pengangkutan Awam di Stesen Sentral Kuala Lumpur (KL Sentral) hari ini.

Mengenai aspek keselamatan pula, katanya perkara tersebut tidak diragui memandangkan setiap transaksi akan direkod, malah ia juga membantu mengurangkan gejala rasuah, berikutan penggunaan sepenuhnya menerusi digital tanpa sebarang tunai.

Operator pengangkutan awam digalakkan guna perkhidmatan aplikasi tanpa tunai – Anthony Loke

“Saya rasa sistem ini walaupun masih baru, tetapi ciri keselamatan sudah matang (diyakini), sama seperti perkhidmatan perbankan dalam talian. Dari segi keselamatan rakyat sudah mula yakin dengan sistem ini. Saya percaya pengendali sistem dan aplikasi juga berkerja keras untuk memastikan sistem ini selamat digunakan. Kalau sistem tidak selamat, orang awam tidak akan guna. Apa yang kita dapat lihat kini, orang semakin yakin. Kerajaan juga ambil berat aspek ini,” katanya.

Bukan itu sahaja, penggunaan sistem tanpa tunai juga membantu operator pengangkutan awam merekod bilangan penumpang setiap hari bagi tujuan analisis dan melihat tahap kekerapan penggunaan bagi waktu tertentu.

“Kita galakkan operator gunakan data itu untuk memperkenalkan penetapan harga dinamik. Sebab kita tahu, pengguna akan pakai berapa kali sebulan dan waktu yang ramai penumpang. Maka kalau kita boleh beri insentif dan sebagainya, ia juga akan menambah bilangan penumpang. Tujuan utama kita mahu lebih ramai orang guna pengangkutan awam,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required