Honda Genio dilancar di Indonesia – gunakan kerangka baru, enjin lebih cekap berbanding Scoopy

Honda Genio dilancar di Indonesia – gunakan kerangka baru, enjin lebih cekap berbanding Scoopy

Pengedar motosikal Honda di Indonesia, PT Astra Honda Motor (AHM) telah melancarkan sebuah skuter baru yang dipanggil sebagai Genio. Bagi yang pernah ke negara itu, atau Thailand, anda pasti dapat melihat ia seperti mempunyai persamaan gaya dengan Scoopy.

Walaubagaimanapun, terdapat banyak pembaharuan pada Genio ini yang menjadikannya lebih istimewa. Pertamanya adalah enjin. Walaupun asas adalah sama, enjin satu silinder 109.5 cc SOHC Genio ini telah diberikan beberapa pembaharuan yang menjadikannya lebih cekap dan boleh mencapai tahap penggunaan bahan api 59.1 km/l (ujian dalaman).

Kuasa yang mampu dihasilkan oleh enjin yang menggunakan sistem suntikan bahan api PGM-Fi ini adalah 9.0 PS pada 7,500 rpm dan 9.3 Nm tork pada 5,500 rpm. Ia juga disokong dengan sistem Idling Stop System ISS (enjin mati sendiri apabila berhenti sekejap dan hidup semula apabila pendikit dipulas) yang menggunakan starter ACG.

Kerangka motosikal ini juga adalah baru, di mana menurut Honda, mereka menggunakan bahan serta teknologi eSAF – yang pertama untuk motosikal di pasaran Indonesia. Proses seperti kimpalan laser dan pressing digunakan, dan hasilnya, stabiliti motosikal dapat ditingkatkan, lebih selesa, ringan dan mudah dikawal. Secara keseluruhannya, Genio ini mencatat berat kering cuma 89 kg.

Kelengkapan lain pada Genio ini adalah termasuk lampu LED, panel meter digital, ruang simpanan bawah tempat duduk 14 liter, rim 14 inci dengan tayar 80/90 di hadapan dan 90/90 di belakang, brek cakera di hadapan dan brek dram di belakang (tiada ABS), fork teleskopik, satu penyerap hentak di belakang, penghidup enjin elektrik dan tangki bahan api 4.2 liter.

Genio ditawarkan dalam 11 warna berbeza di Indonesia, dan dua pilihan versi iaitu CBS (tiada sistem ISS) dengan harga 17.2 juta Rupiah (RM5,039) dan CBS-ISS pada 17.7 juta Rupiah (RM5,186).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required