Carlin Dunne maut dalam cubaan pecah rekod di Pikes Peak menggunakan Ducati Streetfighter V4 Prototype

Carlin Dunne maut dalam cubaan pecah rekod di Pikes Peak menggunakan Ducati Streetfighter V4 Prototype

Dalam perlumbaan Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC), kategori motosikal adalah antara yang memberi aksi mengujakan kerana anda dapat melihat model bukan superbike seperti naked, supermoto dan sport tourer dikerah sehingga maksimum sepanjang litar jalanan mendaki bukit 20 kilometer itu.

Bagi Ducati, tahun ini mereka membawa model yang masih belum dilancarkan untuk pasaran iaitu Streetfighter V4 Prototype untuk menunjukkan kemampuannya, di bawah kendalian pelumba berpengalaman, Carlin Dunne. Dalam tiga sesi yang berjalan sebelum hari perlumbaan sebenar, Dunne menunjukkan prestasi cemerlang dan mencatat masa kelayakan terpantas lima saat di hadapan Rennie Scaysbrook yang menunggang Aprilia Tuono V4 1100.

Walaubagaimanapun, kecelakaan telah menimpa Dunne yang berusia 36 tahun, apabila motosikal beliau terbabas hanya beberapa meter daripada garisan penamat. Dunne meninggal dunia akibat kemalangan tersebut namun masalah sebenar yang menyebabkan beliau hilang kawalan masih belum didedahkan.

Carlin Dunne maut dalam cubaan pecah rekod di Pikes Peak menggunakan Ducati Streetfighter V4 Prototype

Dunne bukanlah seorang yang baru dalam dunia perlumbaan motosikal termasuk PPIHC. Beliau pernah mencatatkan masa terpantas dan diangkat sebagai pemenang PPIHC sebanyak tiga kali dan semuanya menggunakan model Ducati Multistrada.

“Tiada perkataan yang boleh menggambarkan rasa sedih dan terkejut kami. Carlin adalah sebahagian daripada keluarga kami dan antara orang yang paling ikhlas kami kenali. Semangat beliau untuk acara ini dan cinta terhadap dunia motosikal akan diingati sepanjang masa,” kata CEO Ducati Amerika Utara, Jason Chinnock.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required