Mercedes-Benz A250e PHEV bakal diperkenalkan

Mercedes-Benz A250e PHEV bakal diperkenalkan

Mercedes-Benz dikhabarkan sedang dalam membuat persiapan untuk memperkenalkan varian A-Class W177 versi plug-in hybrid, yang menawarkan pacuan elektrik sehingga 60 km, menurut laporan Autocar. A-Class PHEV atau pun digelar A 250 e – akan diletakkan di bawah barisan kereta EQ jenama berkenaan.

Kuasanya disalurkan dari enjin 1.3 liter pengecas turbo petrol yang turut digunakan oleh A 200, dan ia mampu menghamburkan output sehingga 163 hp dan tork 250 Nm. Untuk A 250 e, motor elektrik yang dipasang pada kotak gear, boleh menghasilkan 101 hp dan tork sehingga 300 Nm, bagi membantu enjin petrol.

Dengan kombinasi itu, sumber Mercedes-Benz berkata, larasan yang ditawarkan bagi PHEV adalah lebih kurang dengan prestasi bagi model A 250 sedia ada. Untuk pengetahuan, A 250 mampu menghasilkan 224 hp dan tork 350 Nm, cukup untuk pecutan 0-100 km/j dalam masa 6.2 saat dan kelajuan tertinggi mencecah 250 km/j.

Bagi A 250 e, dijangka menggunakan kotak gear 8G-DCT lapan-kelajuan baharu yang telah pun digunakan untuk barisan model kompak Mercedes-Benz baharu, termasuk GLB baharu. Kotak gear ini dijangka akan ditala untuk menahan beban tork yang lebih tinggi yang ditawarkan oleh penjana kuasa PHEV.

Mercedes-Benz A250e PHEV bakal diperkenalkan

Menambahkan lagi prestasinya, A 250 e juga dikhabarkan akan menerima kuasa daripada bateri lithium-ion 15 kWh. Jika benar, ternyata kuasanya lebih besar berbanding BMW 330e G20 yang menggunakan unit 12.0 kWh. Menurut dokumen rasmi dari Lembaga Pengangkutan Jerman yang ditunjukkan kepada Autocar, kelajuan tertinggi dalam mod elektrik bagi A 250 e ini ialah 140 km/j.

Pek bateri ini akan dipasang di lantai bonet, dan Mercedes-Benz juga akan mengecilkan tangki bahan apinya iaitu dari 45 liter pada A 200 menjadi 35 liter untuk model PHEV tersebut. Lain-lain modifikasi termasuklah suspensi belakang yang diteguhkan untuk ketegarannya bagi bebanan bateri lithium-ion seberat 120 kg itu.

Untuk pengecasan A-Class PHEV dijangka boleh menggunakan pengecas DC sehingga 22 kW, walau bagaimana pun perincian mengenainya akan dinyatakan lebih tepat bila ia diperkenalkan kelak. Mercedes-Benz A 250 e dijangka akan diperkenalkan di Frankfurt Motor Show pada September ini, dan penjana kuasa yang sama juga akan digunakan untuk model kompak yang lain termasuklah B 250 e, CLA 250 e dan GLB 250 e.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required