Ford Eropah distruktur semula – 3 model baharu dalam 5 tahun lagi, 12k pekerja dihentikan akhir 2020

Ford Eropah distruktur semula – 3 model baharu dalam 5 tahun lagi, 12k pekerja dihentikan akhir 2020

Ford telah mengumumkan pelan untuk membaikpulih empayarnya di Eropah dengan penstrukturan operasi yang akan melibatkan perubahan dan semakan semula terhadap barisan modelnya serta fasiliti pembuatan.

Model operasi baharu ini akan meyaksikan tiga kumpulan perniagaan yang memfokuskan pelanggan dibentuk untuk kenderaan komersil (CV), kenderaan penumpang (PV) dan import, serta setiap bahagian akan mempunyai organisasi pengurusan tersendiri – termasuk ketua – yang bertanggungjawab untuk pemasaran, pembuatan dan pembangunan produk.

Bahagian CV berpangkalan di UK, akan disokong oleh Volkswagen, syarikat pakatan strategik dan Ford Otosan JV baharu di Turki, mensasarkan profit berganda di Eropah dalam tempoh lima tahun akan datang. Bagi perniagaan PV pula, yang akan beroperasi dari Cologne, Jerman, ia akan menumpukan perhatian kepada pembangunan PV Eropah, dengan menetapkan elektrifikasi yang agak banyak.

Ford Eropah distruktur semula – 3 model baharu dalam 5 tahun lagi, 12k pekerja dihentikan akhir 2020

Dalam tempoh yang pendek, model yang tidak menunjukkan keberangsangan akan digugurkan, dan ini termasuklah C-Max, Grand C-Max dan Ka+. Selain itu, Ford juga mengesahkan setiap plat nama bagi PV akan ditambah pilihan elektrifikasi, dengan model sedia ada termasuk Fiesta, Focus, Kuga, Mondeo dan Puma baharu. Ia akan menambahkan kenderaan pacuan elektrik pada masa hadapan.

Manakala untuk kumpulan Import, ia akan mengetengahkan kenderaan penumpang ikonik bagi niche portfolio termasuk Mustang dan SUV Explorer, serta Mustang serba baharu yang menawarkan prestasi elektrik sepenuhnya yang dijangka tiba pada akhir 2020, yang dikenali sebagai Mustang Mach-E.

Ford Eropah distruktur semula – 3 model baharu dalam 5 tahun lagi, 12k pekerja dihentikan akhir 2020

Utiliti Mustang semua-elektik merupakan salah satu daripada tiga plat nama yang bakal Ford perkenalkan di Eropah dalam tempoh lima tahun akan datang – dua lagi merupakan SUV, yang diletakkan di bawah perniagaan kenderaan penumpang. Pengenalan ini termasuklah Kuga baharu, Puma, dan Explorer plug-in hybrid yang bakal tiba pada awal 2020.

Pengeluar kereta ini juga akan menyelaras fasiliti pembuatan dan pemasangan di benua berkenaan, dengan mengurangkan jumlah daripada 24 menjadi 18 menjelang akhir 2020. Antara fasiliti yang bakal ditutup ialah Bridgend Engine Plant di South Wales dan kilang transmisi Aquitaine Industri di Bordeaux, Perancis.

Turut bakal berada dalam senarai penutupan ialah tiga lokasi kilang di Rusia, kilang pemasangan Ford Sollers Naberezhnye Chelny dan kilang enjin Elabuga di Tatarsan serta kilang pemasangan berdekatan St.Petersburg. Fasiliti ke-enam, kilang transmisi Kechnec di Slovakia, akan dijual kepada Magna.

Selain menyusun semula fasiliti pembuatan, Ford juga akan menutup Ford Britain dan ibu pejabat Ford Credit Europe di Warley, di mana operasi di UK akan disatukan di Dunton, yang menempatkan sebahagian besar pasukan rekan bentuk Ford di Eropah. Di samping itu, pengurangan shif juga akan dilakukan di kilang pemasangan di Saarlouis, Jerman dan Valencia, Sepanyol.

Ford berkata hasil langkah ini, sekitar 12,000 tenaga kerja akan dikurangkan menjelang akhir 2020. Ini termasuklah 7,000 pekerja yang terlibat dengan pengurangan di peringkat global.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required