Volkswagen telah memutuskan tahun ini adalah tahun terakhir untuk pengeluaran model ikonik, Beetle. Meskipun banyak spekulasi akan ada penyambung generasinya nanti, Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) pula mahu mengingati peristiwa ini dengan pengeluaran Beetle Collector’s Edition (Edisi Pengumpul).

Dijual pada harga RM164,390, model keluaran istimewa ini hanya dikeluarkan sebanyak 75 unit dan ditawarkan dalam warna Blue Silk, Pure White, Hanabero Orange dan Tornado Red. Setiap pembelian akan menerima sijil pemilikan khas, jaminan lima tahun tanpa had batuan, bantuan tepi jalan lima tahun dan penyelenggaraan percuma selama tiga tahun.

Keistimewaan kereta ini adalah ia didatangkan dengan aksesori yang bernilai RM12,000, yang termasuk spoiler belakang, pelekat hiasan, muncung ekzos krom, pedal sports aluminium, scuff plate, penapis haba cermin Volkswagen serta lencana tanda nombor pengeluaran.

Tiada perubahan mekanikal yang dilakukan pada Beetle Collector’s Edition ini, dan ia masih lagi dikuasakan oleh enjin empat silinder petrol 1.2 liter TSI yang mampu menghasilkan 103 hp pada 5,000 rpm dan 175 Nm tork pada 1,550 rpm. Kuasa disampaikan kepada roda hadapan melalui transmisi klac berkembar tujuh kelajuan.

“Semua benda yang baik akan berakhir, dan sama juga dengan model global yang laris ini. Beetle mempunyai sejarah yang panjang – di Malaysia, ia merujuk kembali pada waktu ia dipasang di Shah Alam pada tahun 1968. Malah, kebanyakan warga Malaysia membesar dengan cerita tersendiri bersama kereta ini,” kata pengarah urusan VPCM, Erik Winter.

Pelancaran Beetle Collector’s Edition ini adalah sebahagian daripada kempen “Selamat Tinggal Beetle” yang akan diteruskan dengan perkumpulan pemilik Beetle di Putrajaya Sabtu ini (13 Julai). VPCM cuba untuk memecahkan rekod pertemuan Beetle yang paling besar di Malaysia melalui acara ini dan sesiapa yang memiliki model Beetle tidak mengira generasi boleh menyertainya.